Newtown belum rela letak senjata

DUA hari selepas seorang pemuda bersenjata melepaskan tembakan di sebuah sekolah rendah di Connecticut, Amerika Syarikat yang menyebabkan 26 orang terbunuh, puluhan ibu bapa dan kanak-kanak mengadakan perbincangan di perpustakaan awam Newtown untuk mencari kata sepakat bagi memulihkan keadaan di bandar itu yang secara tiba-tiba menjadi terkenal kerana tragedi berkenaan.

Beberapa jam selepas berbincang mengenai kawalan senjata dan tanggungjawab ibu bapa serta anggota masyarakat bagi menghalang lebih banyak pertumpahan darah, lahirlah satu persatuan dikenali sebagai Newtown United.

Newtown belum rela letak senjata


Persatuan itu akan muncul di facebook dan twitter sedikit masa lagi dan ia sudah pun menyuarakan hasrat untuk mengadakan perbincangan dengan pegawai dan membentuk pakatan dengan bandar berhampiran bagi mendesak pengharaman senjata automatik.

“Kami menikmati faedah dan memperoleh kecelakaan kerana menjadi tumpuan seluruh negara ketika ini,” kata Craig Mittleman, 49, bapa empat anak dan doktor kecemasan.


“Dalam masa seminggu, semua orang akan meninggalkan bandar ini dan Newtown akan menjadi seperti Columbine, sama seperti Virginia Tech. Kami akan termasuk dalam senarai bandar yang menjadi mangsa tragedi gila ini,” katanya.


Perbincangan kumpulan itu diadakan ketika masyarakat di bandar itu masih terkejut dengan kejadian pembunuhan ramai-ramai itu.

Selepas membunuh ibunya di rumah mereka, Adam Lanza, 20, memandu kira-kira lapan kilometer ke Sekolah Rendah Sandy Hook, menembak kakitangan dan pelajar, menyebabkan 20 kanak-kanak dan enam orang dewasa maut sebelum dia membunuh diri. Namun, matlamat kumpulan itu masih tidak jelas sepenuhnya. Nama seperti Newtown Menentang Senjata dan Newtown Bertindak Sekarang, ditolak. Kumpulan berkenaan juga berbincang mengenai perkara lain, termasuk membina tugu untuk memperingati mangsa.


Di Newtown, bandar yang menyaksikan hampir setiap orang mempunyai kaitan dengan pembunuhan beramai-ramai Jumaat lalu, perbahasan juga diadakan bagi melindungi hak pemilik senjata yang bertanggungjawab, termasuk pemburu. Bagaimanapun, di Connecticut, negeri yang mempunyai sejarah panjang mengenai pembuatan senjata dan pada masa sama mempunyai undang-undang senjata paling ketat di Amerika Syarikat, beberapa penduduk berkata, mereka masih belum bersedia untuk meletakkan senjata masing-masing.

Newtown mempunyai budaya senjata yang aktif, kata penduduk.


Malah ada yang berkata, jika kakitangan sekolah memiliki senjata, kesudahan kejadian Jumaat lalu mungkin berbeza.


“Senjata bukan isu. Jika ada orang yang memiliki senjata di situ ketika itu, mereka mungkin boleh bertindak menghentikan pembunuhan berkenaan. Penjahat akan menggunakan apa saja peluang untuk mendapatkan senjata Isu geografi meningkatkan lagi kerumitan dalam tragedi Jumaat lalu. Tidak jauh dari Sekolah Rendah Reed, Newtown, tempat sukarelawan mendirikan pusat kaunseling trauma, terletak ibu pejabat Yayasan Sukan Menembak Kebangsaan yang dianggap sebagai pelobi utama pemilikan senjata di Amerika Syarikat selepas Persatuan Raifal Kebangsaan.


New England dan khususnya Connecticut, pernah muncul sebagai pusat pembuatan senjata. Syarikat Pembuatan Paten Colt diasaskan di Hartford dan Remington sementara sejarah Sturm Ruger and Co serta Savage Arms juga mempunyai hubungan dengan Connecticut.


Isu mengenai senjata menjadi tumpuan sejurus selepas tragedi Jumaat lalu. Sebuah kelab memburu tempatan bertindak serta-merta menggantung kegiatannya bagi mengelak kecaman keluarga mangsa yang terbunuh. “Kami berpendapat, ia sesuatu yang tidak bagus untuk meneruskan kegiatan kami ketika mereka bersedih,” kata Frank Hufner, Presiden Kelab Memburu Newtown. Persatuan itu memiliki 300 anggota yang memburu di kawasan hutan tebal di sekitar Sandy Hook, Newtown, tempat terletaknya sekolah yang menjadi sasaran pembunuhan itu.


Di lapang sasar Shooters Pistol Range, New Milford, yang terletak berhampiran, pemiliknya berkata, nama baik pemilik senjata tercemar akibat tragedi itu. “Saya menetap di bandar itu. Anak saya belajar di sekolah itu. Ini bukan masanya untuk mencari populariti. Sukar bagi keluarga kehilangan anak, lebih-lebih lagi menjelang musim cuti. Saya tidak mahu menambah duka mereka,” katanya yang enggan dikenali.


Dia juga tidak percaya pihak media akan memberi gambaran tepat mengenai peminat senjata.


Di sebuah kedai sukan di Danbury, pelanggan berkumpul, berbincang mengenai masa depan pemilik senjata.


Seorang penduduk, Peter Griffin, 19, dari Redding, bandar berhampiran Newtown berkata, kejadian Jumaat lalu hanya mengukuhkan keghairahannya terhadap senjata kerana pembunuh sudah hampir pasti bertindak di kawasan atau ke atas mangsa yang tidak bersenjata.


“Secara peribadi, saya berasa selamat di tempat yang bersenjata. Saya tidak akan ke zon bebas senjata,” kata pemuda itu, pelatih pembuat kabinet yang memiliki tiga pistol.


Peniaga senjata di Newtown berkata, perniagaan mereka meningkat sejak Barack Obama menjadi presiden kerana pemilik bimbang kemungkinan kerajaan akan mengharamkan penjualan senjata.


“Buat masa ini, apa saja mengenai senjata api, perniagaannya amat memberangsang. Penduduk kini bimbang FBI akan muncul di depan pintu rumah mereka,” kata Sean Eldridge, pemilik kedai Parker Gunsmithing di Bethel, berdekatan Newtown, yang pakar membaiki senjata.


Len Strocchia, 46, yang tinggal kira-kira 10 rumah dari keluarga Lanza, bukan orang asing kepada keganasan bersenjata. Sekolah lamanya, Virginia Tech adalah tempat pembunuhan beramai-ramai pada 2007. Dia turut kehilangan seorang bekas rakan sekelas dalam kejadian menembak di Long Island Railroad, New York pada 1993 yang meragut enam nyawa dan mencederakan 19 yang lain.


“Saya amat kecewa dengan pembunuhan beramai-ramai yang dilakukan dengan mengguna senjata yang dibeli secara sah,” kata Strocchia, yang turut menghadiri mesyuarat Newtown itu bersama-sama anak perempuannya.


Ahad lalu, Tim Northrop, 49, jiran Anne Marie Murphy, ibu dua anak, antara guru yang terbunuh dalam kejadian Jumaat lalu, menghantar surat kepada Senator Connecticut, Richard Bluementhal dan bakal penggantinya, Chris Murphy.


“Penduduk di negeri anda diserang dan dibunuh. Kami menuntut anda mengetuai pelaksanaan undang-undang baru mengenai kawalan senjata. Jadilah pemimpin yang bertanggungjawab. Bertindak berani untuk berjuang bagi kanak-kanak yang dibunuh itu,” katanya dalam surat berkenaan. - Reuters

Comments


Recent Posts Widget



Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Followers