Belia aset paling berharga

KUALA LUMPUR: Datuk Seri Najib Razak berkata, belia aset yang belum diteroka bukan beban negara pada masa depan.

Perdana Menteri berkata, golongan berkenaan berupaya menjadi sumber kepada asas kejayaan sebenar negara Islam.

Katanya, Malaysia sebagai negara Islam sentiasa berdepan dengan pelbagai cabaran termasuk aspek perubahan teknologi dan demografi yang membentuk aspirasi golongan muda.

“Perubahan politik dan ekonomi mampu menyediakan apa yang golongan muda aspirasikan iaitu masa depan penuh dengan peluang bukan pergantungan kepada sesiapa.

“Tibalah masa meneroka kekayaan negara Islam yang tersembunyi selama ini,” katanya dalam entri terbaru dalam blog peribadi, 1Malaysia.com.my di sini semalam.

Belia aset paling berharga, KUALA LUMPUR: Datuk Seri Najib Razak berkata, belia aset yang belum diteroka bukan beban negara pada masa depan.


Najib berkata, pada 2010 dunia Islam mengalami situasi lebihan belia iaitu 60 peratus populasi terdiri daripada mereka yang berusia kurang 30 tahun yang mengakibatkan lambakan tenaga kerja yang besar.

Katanya, modal dan pelaburan yang tinggi diperlukan untuk mengguna pakai mereka.

“Perubahan demografi boleh meninggalkan kesan fiskal berabad-abad lamanya dan jika tidak dilakukan sesuatu, limpahan tenaga muda ini menjadi kuasa tidak stabil,” katanya.

Katanya, pada tahun yang sama, golongan muda yang menganggur di Timur Tengah 25 peratus manakala Afrika Utara 24 peratus dan bilangan tersebut amat membimbangkan. “Mereka boleh hilang semangat kekitaan, dari tahun 1970 hingga 2000 lapan dari 10 negara yang memiliki 60 peratus rakyat di bawah 30 tahun mengalami konflik,” kata beliau.

Selain itu, Najib menjelaskan, perubahan teknologi yang mendadak ketika ini memungkinkan orang muda meluahkan kekecewaan mereka ke seluruh pelosok dunia yang mampu memberi kesan dan kesedaran politik dunia.

“Dua kuasa itu - teknologi dan demografi - membentuk aspirasi golongan muda. Dalam era menentukan nasib sendiri ini mereka amat mengidamkan kebebasan peluang,” katanya.

Apa yang mereka mahukan, katanya, ialah kerajaan yang telus dan terbuka dan cabaran pemerintah ialah menyediakan kebebasan berkenaan tanpa mengorbankan tradisi.

“Semua ini mampu dicapai jika kita mampu menunjukkan kepimpinan dan komited untuk berubah,” katanya.

Comments


Recent Posts Widget



Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Followers