‘Amaran awal mahu membunuh’

KUALA LUMPUR: Pesakit skizofrenia yang gagal mendapat rawatan berisiko tinggi membunuh anggota keluarga, malah sudah memberi amaran awal akan melakukan perbuatan itu.

Pakar Psikiatri Fakulti Perubatan Universiti Malaya (UM), Prof Dr Hussain Habil berkata, skizofrenia adalah penyakit jiwa yang serius dan perlu diubati kerana mereka boleh bertindak ganas termasuk membunuh anggota keluarga.

‘Amaran awal mahu membunuh’, KUALA LUMPUR: Pesakit skizofrenia yang gagal mendapat rawatan berisiko tinggi membunuh anggota keluarga, malah sudah memberi amaran awal akan melakukan perbuatan itu.

“Ia adalah penyakit berkaitan keturunan dan membabitkan masalah biokimia dalam otak. Pesakit akan mendengar suara halus dan mengalami delusi, kegagalan anggota keluarga bertindak segera menghantar mereka mendapatkan rawatan mengakibatkan risiko buruk kerana pesakit ini biasanya boleh bertindak membunuh orang yang dekat dengannya.

“Kajian mendapati pesakit ini memberitahu lebih awal mereka akan membunuh, tetapi ada di kalangan anggota keluarga yang mengambil sambil lewa amaran itu sehinggalah berlakunya tragedi,” katanya ketika dihubungi semalam.

Beliau berkata demikian bagi mengulas muka depan Harian Metro semalam mengenai seorang pekerja ladang mati dikelar sepupunya yang dipercayai mengalami gangguan mental di Miri, Sarawak.

Comments


Recent Posts Widget



Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Followers