Wadah ikat persahabatan

KOHIMA: Menteri Sukan Myanmar, U Thint Hsan menyifatkan Rali Kereta Asean-India 2012, Edisi Kedua yang berlangsung di Myanmar sebagai wadah mengikat persahabatan lebih kukuh terhadap hubungan serantau mereka.

U Thint berkata, ia cukup bermakna buat mereka bagi menunjukkan komitmen dan sokongan terhadap penganjuran rali berkenaan. “Saya mewakili kerajaan Myanmar sangat mengalu-alukan kedatangan rombongan rali yang diwakili peserta dari semua negara Asean dan juga India.

“Saya percaya rali ini akan mengukuhkan hubungan negara kami dengan semua negara yang terbabit, selain membuka mata dunia luar bahawa kami sebuah negara yang sudah jauh berubah dan kian membangun,” katanya.

Wadah ikat persahabatan, Menteri Sukan Myanmar, U Thint Hsan menyifatkan Rali Kereta Asean-India 2012, Edisi Kedua yang berlangsung di Myanmar sebagai wadah mengikat persahabatan lebih kukuh terhadap hubungan serantau mereka.


Beliau berkata demikian ketika menyambut kedatangan rombongan rali yang singgah Naw Pyi Taw, sebuah wilayah yang dibangunkan sebagai pusat pentadbiran kerajaan negara itu. Turut Hadir Duta India ke Myanmar, Dr VS Seshadri. 

U Thint menjelaskan dengan penganjuran rali itu juga ia sekali gus dapat membantu mempromosikan negara mereka sebagai salah satu destinasi pelancongan negara Asean.

“Tahun depan, Myanmar akan menjadi tuan rumah Sukan Sea di Naw Pyi Taw, jadi ini adalah permulaan untuk kami memperkenalkannya kepada seluruh negara Asean.

“Selain itu, saya yakin kita (Asean) akan dapat manfaat bersama dalam rali yang berlangsung ini untuk mempromosikan negara masing-masing,” katanya.

Comments


Recent Posts Widget



Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Followers