Lesap bersama RM1.98j

KUCHING: Menggunakan nama ‘Skim Beras 1Malaysia’, seorang lelaki menggelapkan wang pelaburan RM1.98 juta yang dikutip daripada 12 penduduk Kampung Menjau, Batu 21, Siburan, dekat sini, selepas berjanji mahu menjadikan mereka jutawan melalui skim pelaburan palsu itu.

Suspek berusia 33 tahun yang mendakwa dirinya ejen skim berkenaan, mula mengutip wang pelaburan daripada mangsa sejak Oktober lalu dengan setiap pelabur dijanjikan komisen 50 peratus daripada jumlah pelaburan yang dibuat.

Seorang mangsa yang juga peniaga kedai runcit, Poten Medew, 60, berkata suspek berjanji hanya dalam tempoh 30 hari selepas melabur untuk perniagaan jual beli Beras 1Malaysia itu, pelabur akan mendapat pulangan dijanjikan.


Lesap bersama RM1.98j, KUCHING: Menggunakan nama ‘Skim Beras 1Malaysia’, seorang lelaki menggelapkan wang pelaburan RM1.98 juta yang dikutip daripada 12 penduduk Kampung Menjau, Batu 21, Siburan, dekat sini, selepas berjanji mahu menjadikan mereka jutawan melalui skim pelaburan palsu itu.

“Tetapi apabila waktu yang dijanjikan tiba, dia menghilangkan diri dan gagal dihubungi sehingga kini,” katanya yang mendakwa melabur sebanyak RM836,000 kerana tertarik dengan pulangan dijanjikan.

Poten berkata, terpedaya dengan kata-kata meyakinkan oleh suspek dia sanggup mengeluarkan wang simpanan serta meminta anak perempuannya membuat pinjaman bank semata-mata untuk menambah pelaburan bagi mendapatkan keuntungan lebih.

Katanya, dia turut mempengaruhi anak lelakinya, Tito Ball, 33, untuk melabur RM334,420 dalam pelaburan itu.

“Saya sanggup keluarkan semua wang simpanan hasil perniagaan dan kebun getah untuk menyertai skim berkenaan selepas dipengaruhi beberapa rakan lain.

“Tapi kini, kami bukan saja gagal mendapat apa-apa pulangan, malah wang yang kami labur turut lesap,” katanya ketika membuat laporan di Bahagian Jenayah Komersial, Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Kuching, di sini, semalam.

Seramai 12 penduduk Kampung Menjau yang menjadi mangsa skim pelaburan palsu itu membuat laporan di Balai Polis Siburan sebelum dirujuk ke IPD Kuching untuk tindakan selanjutnya. 

Seorang lagi mangsa, Gerald Minah, 40, mendakwa dia bersama penduduk kampung terbabit ke pejabat urusan syarikat berkenaan di Siburan, tetapi terkejut apabila mendapati premis itu tidak lagi beroperasi dan telefon bimbit lelaki yang bertindak sebagai ejen juga tidak berjawab.

Sementara itu, Pesuruhjaya Polis Sarawak, Datuk Acryl Sani Abdullah Sani ketika dihubungi mengesahkan kejadian itu dan siasatan lanjut masih dijalankan.

Comments


Recent Posts Widget



Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Followers