Kembara dadah RM6 juta

NILAI: Cubaan seorang lelaki tempatan menyeludup masuk dadah dari Taiwan ke negara ini gagal apabila Kastam Diraja Malaysia (KDRM) merampas 298,750 biji pil Eramin 5 bernilai hampir RM6 juta dalam serbuan di Yong Peng, Johor, Khamis lalu.

Timbalan Pengarah Kastam Cawangan Narkotik (Bahagian Penguatkuasaan), Liah Omar berkata, sebelum serbuan itu, sepasukan anggotanya melakukan risikan selama 13 jam dengan mengekori van dibawa suspek dari kargo udara Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) Sepang hingga ke Yong Peng.

Beliau berkata, serbuan dilakukan apabila mendapat maklumat dadah berkenaan dihantar melalui kargo udara KLIA Sepang ke satu alamat di Shah Alam, Selangor.

Kembara dadah RM6 juta, NILAI: Cubaan seorang lelaki tempatan menyeludup masuk dadah dari Taiwan ke negara ini gagal apabila Kastam Diraja Malaysia (KDRM) merampas 298,750 biji pil Eramin 5 bernilai hampir RM6 juta dalam serbuan di Yong Peng, Johor, Khamis lalu.


“Hasil risikan dan maklumat awam, kastam menghidu kegiatan itu dan melakukan risikan bermula pada kira-kira jam 7 pagi pada 13 Disember lalu.

“Siasatan awal mendapati dadah berkenaan dihantar melalui kargo udara KLIA oleh pembekal dari Taiwan untuk penerima beralamat di Shah Alam dengan dokumen penghantaran diikrarkan sebagai sarung tangan pembedahan.


“Pasukan risikan mengekori sebuah van dipandu seorang lelaki bermula dari jam 7 pagi dari KLIA sebelum van itu menuju ke Lembah Klang dan berpatah semula ke arah Seremban hingga dicekup jam 9.30 malam di ladang kelapa sawit di Yong Peng, Johor hari yang sama,” katanya pada sidang media, semalam.

Menurutnya, suspek berusia 36 tahun yang membawa van berkenaan ditahan bagi membantu siasatan selepas cuba membuang dadah berkenaan di ladang terbabit apabila menyedari diekori pasukan kastam.


Pemeriksaan lanjut dalam van itu membawa kepada penemuan enam kotak berisi 298,750 biji dadah jenis Eramin 5 dengan harga pasaran bernilai RM5.975 juta.

Liah berkata, rampasan dadah jenis Eramin 5 itu adalah kedua terbesar tahun ini dan siasatan mendapati ia untuk edaran sekitar Lembah Klang.


“Suspek ditahan reman selama tujuh hari sehingga 20 Disember ini dan kes disiasat mengikut Seksyen 39 (B) Akta Dadah Merbahaya 1952 yang boleh membawa hukuman mati mandatori.

Comments


Recent Posts Widget



Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Followers