Maut tergelincir bumbung sekolah

KUANTAN: “Saya selalu berpesan kepadanya supaya berhati-hati ketika bekerja memandangkan hujan kebelakangan ini, tetapi sejak dua hari lalu, saya berasa berat mulut untuk berbuat demikian,” kata Sitah Che Omar, 66, ibu kepada buruh yang maut terjatuh dari tingkat empat ketika memasang bumbung bangunan Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Pandan, di sini, semalam.

Dalam kejadian jam 10.45 pagi itu, Baharudin Shafie, 49, dari Felda Neram 2, Bandar Baru Cheneh, Kemaman, Terengganu, tergelincir ketika berada di atas bumbung setinggi 15.5 meter itu ketika menukar atap makmal sains sekolah berkenaan bersama dua lagi pekerja.

Maut tergelincir bumbung sekolah, KUANTAN: “Saya selalu berpesan kepadanya supaya berhati-hati ketika bekerja memandangkan hujan kebelakangan ini, tetapi sejak dua hari lalu, saya berasa berat mulut untuk berbuat demikian,” kata Sitah Che Omar, 66, ibu kepada buruh yang maut terjatuh dari tingkat empat ketika memasang bumbung bangunan Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Pandan, di sini, semalam.


Ketika kejadian mangsa cuba mencari tempat berlindung kerana hujan, tetapi tergelincir menyebabkannya terjatuh dari bumbung dalam keadaan terduduk.

Sitah berkata, kali terakhir dia bertemu anak keduanya daripada enam beradik itu pagi semalam, ketika Baharudin hendak ke tempat kerja jam 7.30 pagi.


“Sebelum keluar rumah, dia minta wang untuk beli rokok dan saya memberinya RM3, tapi dia minta RM2 lagi,” katanya ketika ditemui di Hospital Tengku Afzan (HTAA), di sini, semalam.


Menurut Sitah, Baharudin lurus dan pendiam serta masih bujang, tinggal bersamanya di Felda berkenaan.

“Entah mengapa sejak dua hari lalu, saya terlupa untuk berpesan kepadanya supaya berhati-hati ketika bekerja,” katanya.

Maut tergelincir bumbung sekolah, KUANTAN: “Saya selalu berpesan kepadanya supaya berhati-hati ketika bekerja memandangkan hujan kebelakangan ini, tetapi sejak dua hari lalu, saya berasa berat mulut untuk berbuat demikian,” kata Sitah Che Omar, 66, ibu kepada buruh yang maut terjatuh dari tingkat empat ketika memasang bumbung bangunan Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Pandan, di sini, semalam.


Rakan mangsa, Mohd Zulkifli Jaafar, 32, berkata, dia terlebih dulu turun dari bumbung makmal sains itu, terkejut apabila mendengar bunyi benda jatuh.

“Ketika itu hujan lebat dan saya turun dulu, Baharudin dan seorang lagi rakan meneruskan kerja sebelum mereka mencari tempat berlindung.


“Beberapa minit selepas itu, saya terdengar bunyi benda jatuh. Saya sangka bunyi atap zink yang jatuh,” katanya yang kemudian terdengar jeritan rakannya memberitahu Baharudin jatuh.


“Saya meluru ke arahnya dan mendapati dia masih bernafas, tetapi tidak sedarkan diri dengan darah keluar dari mulut.


“Kami menghubungi polis sebelum dia dibawa ke HTAA,” katanya.


Sementara itu, Ketua Polis Daerah Kuantan, Asisten Komisioner Mohd Jasmani Yusof, ketika dihubungi mengesahkan menerima laporan kejadian berkenaan dan mengklasifikasikannya sebagai kes mati mengejut (SDR) dan mayat mangsa dibawa ke HTAA untuk bedah siasat.


“Ketika kejadian cuaca hujan dan mangsa terjatuh dari ketinggian kira-kira 15 meter,” katanya.

Comments


Recent Posts Widget



Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Followers