Cari Artikel

Thursday, September 26, 2019

Azza Doakan Kesembuhan Abby Abadi


Penyanyi dan anggota kumpulan Elite, Azza mendoakan kesembuhan buat rakan seperjuangannya, Abby Abadi yang dimasukkan ke hospital beberapa hari lama-lama.

Perkara itu dikongsi Azza menerusi sebuah entri di akaun Instagram miliknya buat tatapan umum.

Azza mendoakan kesembuhan Abby dan memberi kata-kata semangat kepada rakan baiknya itu.

Azza Doakan Kesembuhan Abby Abadi


"Ya Raab.. Tiada satu kesakitan melainkan engkau sembuhkannya.

"Cepat sembuh kesayangan kami, mama @abby_abadi112 nanti kita jumpa tau, nanti kita makan sama-sama kat bawah pokok tu niaga sama-sama, naik kereta bersama, solat bersama, doa dan peluk sama-sama," tulisnya sebagai kapsyen.

Menjengah ruangan komen, rata-rata netizen meninggalkan respon positif dan turut mendoakan kesembuhan buat Abby.



View this post on Instagram

Ya Raab .. tiada suatu kesakitan melainkan telah Engkau sembuhkannya. Tiada suatu hajatnya dari keperluan dunia dan akhiratnya yang telah Engkau redhai dan tepat untuknya melainkan telah Engkau tunaikan segalanya baginya wahai Tuhan yang Maha Penyayang. . . cepat sembuh kesayangan kami mama @abby_abadi112 nanti kita jumpa tau nanti kita makan sama sama kt bawah pokok tu niaga sama sama.. naik kereta sesama .. solat sama sama .. doa sama sama.. peluk sama sama.. . . Kini berpimpin tangan menuju ke syurga Allah, bergembira, dan reunion kembali di dalam syurga. Itulah nikmat yang paling terindah, dengan izin Allah... saling melengkapi setiap kekurangan dan kelebihan ku.. adalah kamu semua.. . sentiasa saling mengingati memaafi menyayangi tampa batas.. . @abby_abadi112 @lindarafar @sashasaidin @tie_sadaliofficial . . Gembirakanlah sahabat kita semampu yang boleh. Jika engkau tidak mampu untuk menggembirakannya, maka janganlah pula engkau menyedihkan dia... . .
A post shared by Azzaelite❤️jadaqueen0174748991 (@azzazawari) on


Difahamkan, Abby yang sedang hamil itu dimasukkan ke hospital kerana tekanan darah yang terlampau tinggi.

Kandungannya pula kini mencecah 23 minggu.


Isteri Terharu Pengorbanan Alif Satar


Isteri kepada penyanyi Alif Satar, Shadila Halid terharu dengan sikap suaminya yang sanggup berada disisinya sepanjang berada di hospital walaupun penat bekerja.

Isteri Terharu Pengorbanan Alif Satar


Shadila berkongsi coretannya itu menerusi posting terbaru diakaun Instagramnya.

Bukan sekadar coretan, Shadila juga turut berkongsi foto Alif yang sedang lena tidur di atas sebuah kerusi di dalam wadnya.



“Suami saya telah berada bersama saya sejak appointment terakhir dengan doktor pada 17 hari bulan hingga semalam.

“Hari ini suami saya bekerja dan saya sangat-sangat merinduinya. My rock, my shoulder to cry on, my strength, my comfort, my HOME... @alifsatar,” tulisnya.



Terdahulu, Alif dan Shadila telah berkahwin pada 15 September 2014.

Hasil perkahwinan itu, pasangan ini sudah dikurniakan dua orang puteri bernama Alisha Anugerah dan Ariana Mecca.

Dalam perkembangan terbaru, Shadila juga baru sahaja melahirkan anak ketiga mereka, Muhammad ‘Ali pada 19 September 2019.

Penjelasan Sebenar Doktor Bubble Tea Mengeras


Penjelasan Sebenar Doktor Bubble Tea Mengeras BEBOLA BUBBLE KERAS SEAKAN BATU?

Tular satu video berdurasi 1.07 minit berkongsi mengenai air bubble tea yang dibuang semalaman menjadi keras seakan batu (pautan ada pada komen pertama di bawah 👇🏻). Niatnya nak bagi kucing minum, nampaknya kucing pun malas nak kunyah bubble ini 😂. Maka, risaulah mereka keadaan sama berlaku dalam perut mereka. Macam mana nak hadam? 🤔

Penjelasan Sebenar Doktor Bubble Tea Mengeras


Bubble dibuat dari tepung ubi, komponen utama dia kanji. Banyak kali dah saya cerita pasal struktur kimia kanji:

1) saya kaitkan dengan kanji degil (resistant starch) yang difermentasi oleh bakteria dalam usus besar lalu menghasilkan gas yang orang kita panggil dengan istilah ‘angin’,

https://www.facebook.com/100000727466295/posts/2590841904283366?sfns=mo

2) saya kaitkan dengan pantang orang lepas bersalin

https://www.facebook.com/100000727466295/posts/2186746058026288?sfns=mo

3) dan saya kaitkan dengan kesan rasa mengantuk dan ‘kembung’

https://www.facebook.com/100000727466295/posts/2480651048635786?sfns=mo

Ini kalau buat projek PhD pun sudah boleh konvo. Betul tak Ahmad Shakani Abdullah? 😂

Kali ini, saya nak ulas santai-santai saja.

Baiklah.


Pernah beli bebola bubble yang belum dimasak? Keras kan? Tapi taklah sekeras yang sudah direbus dan kering semula. Sebenarnya bebola bubble yang berulang-ulang dipanas-sejuk akan menjadi lebih keras kerana penyusunan semula (rearrangement) struktur molekul kanji berlaku. Ini menyebabkan ikatan antara struktur kanji makin padat yang mana terlihat dari fizikalnya yang mengeras.

Namun dalam perut taklah jadi keras macam dalam video tu. Sebab dalam perut kita ada cecair yang terdiri daripada pelbagai jenis bahan kimia semulajadi (aka enzim, hormon, asid, alkali...) yang bertungkus lumus menjalankan proses penghadaman. Cuma ianya akan mengambil masa yang lama sedikit untuk dihadam.

Nak membantu proses penghadaman bebola bubble ini, maka kunyahlah lama-lama. Aktiviti mengunyah lama-lama ini akan mengecilkan saiz bebola bubble, memberikan ruang dan masa yang cukup untuk enzim dalam air liur berinteraksi dengan struktur kanji. Ini akan memudahkan proses pencernaan seterusnya dalam sistem penghadaman.

Dan yang paling penting, mohon ambil peduli kandungan GULA dalam minuman jenis ini. Makan dan nikmatilah... Namun bersederhanalah. Ketahui tahap kesihatan semasa anda. Ingat, segala yang berlebihan membawa mudarat!

*Semoga bermanfaat*

Jom follow FB ChM. Dr Fatimah Salim untuk mengetahui kimia dalam kehidupan seharian. Best gila kalau faham kimia!!

Nota kaki: Teringat dulu masa kecil-kecil buat gam dari tepung kanji. Habis dihurung semut kertasnya 😂

#ahlikimia


Hady Mirza Mengaku Kesilapan Ketika Zaman Muda


Hady Mirza Mengaku Kesilapan Ketika Zaman Muda, Pernah Dilabel Besar Kepala dan Sombong, eh dia nie dah tua eerrkk? Hahhahaaaa is tak perasan sebab tak nonton GV nie.

Bintang Gegar Vaganza musim keenam (GV 6), Hady Mirza akui pernah melakukan kesilapan ketika mula-mula mengecapi populariti kira-kira 12 tahun lalu.

Hady ketika ditemui Gempak memberitahu, dia tidak menganggap perkara tersebut sebagai pengajaran yang mematangkan dirinya.

Hady Mirza Mengaku Kesilapan Ketika Zaman Muda


“Ya, dulu saya ada dengar orang cakap saya sombong dan besar kepala. Tapi ketika itu saya sendiri pun tidak sedar.

“Maklumlah, bila diri dikejar populariti kita sampai terlupa untuk berpijak di bumi nyata. Tetapi tidak mengapa, sekurang-kurangnya saya tersedar selepas ‘sikap’ tidak baik saya itu menjadi buah mulut orang,” katanya.


Ditanya adakah sudah bersedia untuk berhadapan dengan kritikan daripada warga net selepas menyertai GV6, Hady memberitahu dia tidak akan terkesan sekiranya itu berlaku.

“Macam inilah, bukan senang nak puaskan hati semua orang dan saya sudah bersedia. Bukan sahaja kritikan daripada warga net tetapi juri juga.

“Insya-Allah saya sudah bersedia sepenuhnya,” ujarnya positif.


Hady Mirza ditemui ketika majlis sidang media pengumuman bintang GV6 di The Gardens Theatre, Kuala Lumpur, pada petang Selasa.

GV6 bakal bersiaran secara langsung dari Auditorium Majlis Bandaraya Shah Alam (MBSA), pada setiap hari Ahad, bermula 13 Oktober ini, pukul 9 malam.

Musim terbaru GV6 menampilkan 13 bintang terdiri daripada penyanyi solo, duo dan berkumpulan.

RM30 Watch Voucher

Sementara itu GV6 masih mengekalkan Datuk Ramli MS sebagai ketua juri bersama penyanyi lagenda Indonesia, Hetty Koes Endang.

Buat julung kalinya juga, pengeluar rangkaian susu segar dan produk tenusu, Farm Fresh hadir sebagai penaja utama GV 6 dan disokong oleh tiga penaja bersama, iaitu Adabi, Cuckoo dan Uphamol.

Digi turut hadir sebagai telco rasmi.

BMF: Buh apa saja Nasi Campur RM5.90


BMF: Buh apa saja Nasi Campur RM5.90.. haaA??? biaq betui RM5.90 buh apa saja laik banyak mana mau siap air free lagi?


BMF: Buh apa saja Nasi Campur RM5.90


Ya itulah yang ditulis dan diberitahu kepada is tentang sebuah restoran di Aman Jaya Sungai Petani, Kedah nie. Berniaga sambil sedekah.

Aduiihh kat Penang kalau buat macam nie mau botak gak kepala tapi as always Kedah barang lebih murah berbanding negeri lain.

Lagipun rezeki adalah rahsia Allah S.W.T, yakin dengan apa yang diusahakan dengan ikhlas Allah S.W.T akan berikan lebih lagi.

Ikuti kisah Restoran Cikgu Aman Jaya Sungai Petani, Kedah ini.


BMF: Buh apa saja Nasi Campur RM5.90


KEDAI MAKAN RM5.90

"Dah tahu kedai ni?" Sapa seorang lelaki waktu saya cedok lauk.

"Kedai kami, boleh ambil nasi dan lauk apa saja. Banyak mana pun boleh. Hanya RM5.90 sahaja. Air kordial pun free. Siap boleh refill lagi." Panjang lebar dia terangkan pada saya.

Saya tersenyum anggukan kepala.

"Haa, ini kedai milik pak mertua saya. Dia cakap, nak niaga sambil sedekah. Kalau orang tu ambil lebih kita sebelumnya sedekah saja. Lauk isteri saya masak"

"Alhamdulillah. Semoga Allah murahkan rezekinya." Balas saya.

"Nanti bawalah keluarga datang ye." Pelawa dia sambil senyum.

"InsyaAllah" Bagus betul. Layan pelanggan macam kawan.


BMF: Buh apa saja Nasi Campur RM5.90


Lalu saya duduk dan menjamu selera. Maklumlah tengah lapar.

Puas hati betul. Lauk boleh ambil banyak. Masakan pun sedap. Bayangkan ikan keli bakar yang saya ambil ni size besar. Ini standard biasa adalah dalam Rm8 lebih sepinggan.

Bukan itu saja, saya cedok lagi gulai ikan kembong dengan bendi. Sayur lemak petola. Sayur taugeh. Sambal. Perghh, memang mantaplah.

Sengaja saya ambil tak banyak lauk sangat, nanti nampak macam kebulur sangat pula.😁

Tuan2 Puan2, kedai macam ni wajib kita share, Kongsikanlah supaya ramai support perniagaan mereka.


BMF: Buh apa saja Nasi Campur RM5.90


Ha, Restoran Cikgu ni terletak di Aman Jaya, Sungai Petani. Dekat sangat dengan edit tol Plus (U) Sungai Petani.

Boleh search di Google Maps. Restoran Cikgu.
Nama sempena ayahnya seorang cikgu yang pencen.

Ini alamatnya:


BMF: Buh apa saja Nasi Campur RM5.90


Restoran Cikgu
62, Lengkok Cempaka 2, Bandar AmanJaya 08000 Sungai Petani, Kedah.

Jangan pergi hari Jumaat tau. Cuti, sharelah. Bagi bot pun tak apa. Saya bukan dibayar ye. Tapi memang ikhlas nak berkongsi untuk anda cuba.



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...