Melia tidak dendam

Malaysia, Hiburan, Artis Malaysia, Selebriti, Melia, Tidak, Dendam, Noor Melia Aimiellia Zaidi, Melia Bogel, Melia telanjang, Melia tetek, Melia seksi, Melia bikini, Melia isap kote, Melia Melancap, Melia Suka Lancap batang Kote


Oleh Hellinie Sina

Terlalu banyak kenangan pahit yang ingin dilupakan pelakon berusia 20 tahun ini. Zaman remaja yang sepatutnya ceria bertukar gerhana apabila berdepan kontroversi memalukan tatkala dia mencari tapak kukuh bergelar anak seni.


Bergenang air mata Melia atau nama sebenarnya, Noor Melia Aimiellia Zaidi setiap kali terkenang kisah panas itu. Namun apakan daya, sejarah tidak mampu diubah.


Suka atau tidak, heroin filem Karipap-Karipap cinta ini terpaksa menelan pandangan sinis segelintir masyarakat meskipun kes penyebaran video separuh bogel yang didakwa mirip wajahnya sudah selesai.


Begitu juga dengan khabar angin kononnya dia pernah menggugurkan kandungan, di mana ia senyap begitu saja.


Pun begitu, kembara seni pelakon manis ini sekali lagi diuji apabila dia dituduh kaki hutang dan suka berdolak-dalih setiap kali diminta membayar kembali wang.


“Ada sebab saya berhutang. Mungkin orang ingat hasil lakonan lebih daripada cukup untuk sara hidup, tetapi kami juga manusia biasa yang berdepan masalah kewangan.


“Saya berhutang atas dasar ingin membantu beberapa rakan artis yang memerlukan wang. Saya tidak ada duit untuk dipinjamkan, tapi ada ramai sahabat yang dapat membantu.


“Dengan niat menolong dan menjaga nama baik mereka, saya sanggup meminjam dengan mengaku ada masalah kewangan.


“Masalah timbul apabila artis yang dibantu tidak mengembalikan wang pada waktu dijanjikan. Sudahnya, nama saya yang busuk.


“Apabila mereka pulangkan duit itu, bukan mudah saya berhubung dengan insan baik hati meminjamkan wang kerana mereka sudah bermasam muka dengan saya,” katanya.


Kadangkala terlintas di fikiran dia sering dipergunakan untuk kepentingan peribadi orang lain. Walaupun beberapa kali terperangkap dengan situasi itu, Melia tidak sampai hati membiarkan individu berkenaan tanpa menghulurkan pertolongan.


Walaupun rasa dikhianati, tetapi tidak sedikit pun ada rasa dendam dalam hati. Tegasnya, apa yang diluahkan bukan bertujuan meraih simpati mana-mana pihak, jauh sekali ingin memalukan mereka yang pernah memperalatkannya.


“Saya tidak berdendam tetapi terkilan dengan sikap mereka. Bila saya tolong, mereka tikam dari belakang. Ramai cakap saya bodoh kerana bersusah payah membantu orang lain sedangkan diri sendiri terkapai-kapai.


“Bantuan yang saya hulurkan itu ikhlas. Saya tolong setakat yang saya mampu, tidak sangka pula jadi begini.


“Saya dedahkan perkara ini bukan untuk tunjuk saya baik, tetapi mahu jelaskan kedudukan sebenar kepada mereka yang hanya tahu bercakap tanpa memikirkan perasaan orang lain,” katanya tegas.


Tambahnya dalam nada kecewa, baru-baru ini ada seorang wanita menggunakan nama Nadya Alyssa memaki-hamunnya di laman sosial Facebook (FB) miliknya. Tindakan individu itu menuduh dia merampas suaminya sungguh memalukan.


Tidak mahu cepat melatah, anak sulung daripada dua beradik ini cuba menghubungi wanita itu dengan menghantar mesej menerusi FB bagi bertanyakan identiti lelaki yang dikatakan ada hubungan dengannya, namun hampa apabila tidak mendapat kerjasama.


“Saya hantar mesej bertanya siapa suaminya, tapi dia hanya balas ‘malas nak layan’. Bukan itu saja, dia turut menyekat FB saya supaya saya tidak boleh menjejaki identitinya.


“Saya berkawan dengan semua orang, termasuk lelaki bergelar suami orang. Wanita itu cakap dia pernah bagi amaran jangan keluar dengan suaminya banyak kali, tetapi saya tidak pun pernah dapat apa-apa mesej seperti itu.


“Kalau dia isteri yang taat dan sempurna, suaminya tidak akan keluar dengan wanita lain. Lebih baik lihat diri sendiri dulu sebelum menuding jari pada orang lain.


“Saya sudah penat dengan kontroversi. Saya tidak mahu dikaitkan lagi dengan kisah sensasi dan dilabel sebagai ratu kontroversi,” katanya.


Dihambat kontroversi berterusan, Melia bersyukur masih ada pihak memandang bakatnya dengan memberi laluan melakonkan watak penting dalam drama bersiri.


Bakal muncul dengan Cinta Puteri Salju yang bakal bersiaran menerusi saluran Astero Prima tidak lama lagi, Melia yang bergandingan dengan Zizan Nin berkata, dia tidak berdepan kesukaran menghidupkan watak Sofia.


“Watak itu tidak terlalu berat. Dia remaja yang berangan-angan jadi Snow White. Oleh kerana dia cantik, dia dicemburui ibu tirinya, lakonan Fazlina Ahmad Daud.


“Pelbagai cara cuba dilakukan ibu tirinya supaya dia mati, termasuk beri makan buah epal beracun. Walaupun tampak lurus, Sofia sebenarnya bijak. Dia cuma berpura-pura makan buah itu dan mati.


“Paling mencabar apabila perlu cium katak. Ketika menjayakan babak itu, saya minta gantikan katak itu dengan patung tetapi produksi cakap tak boleh. Walaupun geli, saya kena cium juga,” katanya.


Setakat ini Melia menerima banyak tawaran namun belum ada kata putus berikutan perlu meneliti watak, skrip dan masa terlebih dulu supaya tidak ada pertindihan jadual.


Seboleh mungkin, dia tidak akan menjayakan dua produksi dalam satu masa kerana bimbang akan mengganggu kelancaran kerja andai satu daripadanya ada masalah.

“Memang kita boleh atur jadual supaya tidak bertembung tetapi andai penggambaran pertama ada masalah, projek kedua pasti terganggu.


“Lagipun, sukar untuk saya bergerak dari lokasi pertama ke lokasi kedua kerana tiada kenderaan sendiri. Saya tidak mahu menyusahkan orang, jadi jalan terbaik elak buat dua kerja dalam satu masa.


“Apapun, saya tidak memilih watak. Susah untuk orang baru saya berkembang andai terlalu memilih. Justeru, mana datang dulu dan watak yang dibawa tidak keterlaluan hingga memalukan diri dan keluarga, saya terima,” katanya.


Artikel ini disiarkan pada : 2013/06/08

Comments


Recent Posts Widget



Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Followers