Cina ada China tetapi Melayu hanya ada Malaysia -Jamal Yunos

Cina ada China tetapi Melayu hanya ada Malaysia -Jamal Yunos
Beliau membuat tafsiran itu berdasarkan kenyataan Duta China
yang prihatin dengan kegusaran masyarakat Cina di negara.

Ketua UMNO Bahagian Sungai Besar, Datuk Jamal Md Yunos mengingatkan orang Cina bahawa mereka mempunyai tempat asal di republik China jika tidak lagi mahu tinggal di negara ini.

Beliau membuat tafsiran itu berdasarkan kenyataan Duta Besar China, Dr Huang Huikang yang prihatin dengan kegusaran Cina di negara ini yang bimbang jika berlaku kejadian tidak diingini.

“Saya ingin mengucapkan jutaan terima kasih dan penghargaan di atas keprihatinan Dr Huang Huikang, Duta Besar China ke Malaysia yang mengambil berat tentang permasalahan masyarakat Cina.

“Ini adalah satu mesej yang jelas bahawa, bangsa Cina ini mempunyai tempat untuk mengadu dan membela nasib mereka selain daripada Malaysia.

“Mereka mempunyai tanah atau negara asal mereka di Tanah Besar China dan jika apa-apa berlaku atas mereka, mereka masih lagi ada tempat untuk bergantung harap,” katanya menerusi blog ragampolitiksemasa.wordpress.com

Dalam masa sama, Jamal mengingatkan orang Melayu supaya sedar dengan hak mereka sebagai sebuah bangsa di tanah air ini.

Katanya, orang Melayu perlu mempertahankan setiap inci tanah di negara ini kerana ia merupakan hak bersama.

“Tidak ada tempat lain untuk kita selain dari tanah Malaysia yang tercinta ini. Jadi, ayuhlah kita bangkit dan bersatu atas nama Melayu dan Islam untuk menjaga tanah tumpah darah kita dari sebarang ancaman dan eksploitasi yang nyata atau tersirat,” ujarnya.

Comments


Recent Posts Widget



Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Followers