Ringgit jatuh: Pembantu rumah Indonesia tetap pilih Malaysia

Ringgit jatuh: Pembantu rumah Indonesia tetap pilih Malaysia
Nilai mata wang Indonesia, Rupiah, jauh lebih teruk berbanding Ringgit.

Biarpun Malaysia berhadapan masalah kejatuhan nilai Ringgit, pembantu rumah dari Indonesia tetap menjadikan negara ini sebagai pilihan utama untuk bekerja.

Ketua Umum Persatuan Perkhidmatan Tenaga kerja Indonesia (APJATI), Ayub Basalamah berkata, ini terbukti apabila jumlah wanita Indonesia yang mendaftar untuk bekerja di negara ini terus meningkat.

Ini kerana, katanya, walaupun nilai Ringgit semakin merosot tetapi nilainya masih lagi tinggi berbanding dengan Rupiah.

“Malaysia dan Indonesia seperti saudara kembar, namun Indonesia ditakdirkan mempunyai mata wang Rupiah yang nilainya lebih buruk daripada mata wang Malaysia.

“…Walaupun nilai ringgit Malaysia jatuh, ia tetap menarik minat pekerja Indonesia untuk bekerja di Malaysia,” katanya ketika dihubungi Free Malaysia Today.

Dia bagaimanapun tidak memiliki statistik terkini bagi menyokong kenyataannya itu.

Presiden Pertubuhan Kebangsaan Agensi Pekerjaan Malaysia (Pikap), Datuk Raja Zulkepley Dahalan sebelum ini dilaporkan berkata, Malaysia memerlukan kira-kira 30,000 pembantu rumah Indonesia, namun sehingga kini jumlah yang dibawa masuk secara sah kurang daripada 700 orang.

Kerajaan Indonesia menerusi Kedutaan Besarnya di negara ini dilaporkan telah menghantar surat cadangan kepada Kementerian Sumber Manusia supaya gaji pembantu rumah Indonesia dinaikan dari RM800 kepada RM1,200 sebulan.

Comments


Recent Posts Widget



Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Followers