Pas sokong Mufti Pahang

Pas sokong Mufti Pahang
Pas mendakwa sudah masak dengan sikap dan pemahaman DAP terhadap Islam
yang membawa kepada putusnya hubungan antara dua parti itu.

DAP digesa supaya tidak campur tangan dalam urusan Jabatan Mufti yang mempunyai hak bagi mengeluarkan fatwa dan nasihat agama kepada umat Islam supaya bersatu menetang kemungkaran agama.

Timbalan Presiden Pas, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man berkata, parti itu sebulat suara menyokong pendirian Mufti Pahang, Datuk Seri Dr. Abdul Rahman Osman yang mempertahankan teks khutbah Aidul Adha yang didakwa oleh pemimpin DAP sebagai fitnah.

“Khutbah yang berupa nasihat agama bagi umat Islam yang terikat dengan syarat dan rukun merupakan peringatan baik bagi umat Islam,” Katanya dalam kenyataan pada Khamis.

Katanya, Pas sudah masak dengan sikap DAP berhubung pemahaman kepada Islam berdasarkan pengalaman mereka dengan parti itu yang membawa kepada putusnya hubungan antara kedua-dua parti.

“Majlis Syura membuat keputusan memutuskan hubungan dengan DAP kerana penentangan dan sikap melampau DAP terhadap kepimpinan Pas khususnya serangan ke atas Presiden yang membawa usul persendirian ke Parlimen.

“Penentangan DAP terhadap undang-undang Islam ini bukanlah perkara baru. Bahkan tindakan kepimpinan DAP menyokong beberapa program yang ditentang oleh umat Islam seperti Oktober Fest, unisex saloon di Kelantan dan lain adalah bukti umum bagaimana sikap DAP terhadap penghayatan amalan Islam bagi orang Islam,” katanya.

Bagaimanapun, Pas menggesa seluruh intitusi agama Islam supaya turut berperanan menentang kemungkaran yang dilakukan parti pemerintah yang melibatkan isu rasuah, salah guna kuasa, penyelewengan isu 1MDB dan isu derma yang dimasukan ke akaun peribadi Perdana Menteri.

“Golongan agamawan juga tidak sepatutnya bersekongkol dengan kemungkaran pemerintah dan tidak terjebak dengan budaya rasis yang cuba dipotret bagi menutup isu sebenar yang sedang dihadapi rakyat,” katanya.

Comments


Recent Posts Widget



Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Followers