Duta China selar pihak cuba peralat dirinya

Duta China selar pihak cuba peralat dirinya
Beliau membuat tinjauan di Petaling Street untuk menentukan sama ada
China perlu mengeluarkan amaran pelancongan kepada rakyatnya.

Duta Besar China ke Malaysia, Dr. Huang Huikang menyelar sikap sesetengah pihak yang cuba memperalatkan dirinya apabila menjadikan lawatannya ke Petaling Street pada Jumaat lepas sebagai isu untuk melaga-lagakan antara kerajaan Malaysia dengan China.

Malah katanya, beliau turut difahamkan bahawa terdapat tuduhan yang mengatakan bahawa beliau mempunyai tujuan tertentu yang dikaitkan dengan usaha menentang kerajaan Malaysia.

Menerusi wawancara dengan Sin Chew Daily, Huang berkata, lawatannya ke Pusat perniagaan yang dimonopoli oleh orang Cina itu adalah dengan niat yang ikhlas dan tidak harus dihebohkan sebagai usaha menentang kerajaan.

“Saya menyokong dan menghormati kerajaan Malaysia sepenuhnya.

“Selepas anda memperhalusi apa yang sedang berlaku, tiada seorang pun yang berfikiran waras akan mendakwa Duta Besar China campur tangan dalam politik Malaysia.

“Lawatan saya ke Petaling Street telah diputar belit dan disalah tafsir,” katanya.

Huang menjelaskan, lawatan beliau ke Petaling Street adalah sempena dengan Festival Kuih Bulan tidak lain untuk bergaul dengan masyarakat Malaysia selain melihat tahap keselamatan di Petaling Street.

Katanya, tinjauan di kawasan perniagaan di situ juga akan menentukan sama ada China perlu mengeluarkan amaran pelancongan kepada rakyatnya yang berniat melawat destinasi pelancongan berkenaan.

Huikang bagaimanapun tidak menyesal dengan pilihannya untuk melawat Petaling Street pada Jumaat lalu.

Tegasnya, lawatannya ke Petaling Street tidak mempunyai kaitan dengan mana-mana perhimpunan yang dijalankan di Malaysia tetapi mempunyai hubung kait dengan Festival Kuih Bulan.

“Saya pergi ke sana untuk mengagihkan kuih bulan. Tahu tak anda bahawa saya membawa dua jenis kuih bulan? Salah satu jenisnya ialah kuih bulan halal yang diagihkan kepada rakan Melayu,” katanya.

Ujar Huikang lagi, semasa berkunjung ke Petaling Street, beliau mengenakan baju batik dan membawa isterinya bersama.

“Ini menunjukkan program saya adalah secara bersantai dan saya melawat dengan hati yang ikhas.
“Saya tidak boleh membatalkan lawatan hanya kerana ada perhimpunan di situ pada keesokan harinya,” katanya.

Ketika melawat Jalan Petaling pada Jumaat lalu, Huikang dipetik sebagai berkata, kerajaan China menentang keganasan dan sebarang bentuk diskriminasi terhadap kaum serta sebarang bentuk ekstremisme.

Comments


Recent Posts Widget



Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Followers