Sekolah Vernakular rapatkan lagi perpaduan antara kaum

Sekolah Vernakular rapatkan lagi perpaduan antara kaum
Semua bangsa tidak dihalang memasuki sekolah Vernakular dan ini
memberi peluang kepelbagaian kepada masyarakat berbilang kaum.

Rakyat diminta supaya tidak bimbang dengan kewujudan sekolah Vernakular kerana ia tidak mendatangkan masalah kepada perpaduan masyarakat majmuk, kata Timbalan Menteri Pendidikan ll, P. Kalamanathan.

Sebaliknya, beliau berkata,, kewujudan sekolah Vernakular telah merapatkan lagi perpaduan antara kaum Melayu, Cina dan India.

“Sistem sekolah Vernakular ini memberi peluang kepada rakyat untuk ada kepelbagaian.

“Ini kerana sekolah Vernakular ini tidak sama sekali melarang mana-mana bangsa untuk belajar di sekolah berkenaan. Sebab itu, kita ada pelajar Melayu, India dan Cina.

“Sekolah-sekolah ini tak menyekat perpaduan..tidak sama sekali..Malah dalam kokurikulum dan mata pelejaran di Sekolah Vernakulkar menekankan unsur-unsur perpaduan dan kekitaan,” katanya kepada FMT.

Ahli Parlimen Hulu Selangor itu berkata, kerajaan tidak bercadang untuk menutup sekolah Vernakular sebaliknya memberi peruntukan untuk menambahbaik sekolah-sekolah itu.

Katanya, bagi meningkatkan lagi perpaduan pelbagai kaum, Kementerian Pendidikan perlu menambah lagi program-program perpaduan di peringkat sekolah rendah, menengah sehinggalah di universiti awam.

Comments


Recent Posts Widget



Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Followers