IPU berbeza dengan Singapura, Kerajaan tidak bohong

IPU berbeza dengan Singapura, Kerajaan tidak bohong
Kiraan IPU di Malaysia adalah berdasarkan standard protokol antarabangsa iaitu
United States Environmental Protection Agency (USEPA).

Kerajaan tidak berbohong atau menyembunyikan fakta apabila bacaan Indeks Pencemaran Udara (IPU) menunjukkan perbezaan ketara antara Johor dan Singapura.

Timbalan Menteri Sumber Asli dan Alam Sekitar Datuk Ir Hamim Samuri berkata, perbezaan itu kerana negara ini menggunakan sistem berbeza berbanding Singapura tetapi masih mematuhi piawaian antarabangsa.

“Kiraan IPU di Malaysia adalah berdasarkan standard protokol antarabangsa iaitu United States Environmental Protection Agency (USEPA).

“Tuduhan di laman sosial (berkenaan indeks bacaan IPU Johor dan Singapura) kerajaan tidak bohong. Panggillah mana-mana pakar seluruh dunia (untuk buktikan kaedah kita ikut piawaian antarabangsa),” katanya pada sidang media khas berkaitan jerebu di sini pada Rabu.

Hamim berkata, Malaysia akan melaksanakan sistem IPU seperti Singapura yang menggunakan pengukuran pencemar 2.5 mikrometer (PM2.5) selewat-lewatnya pada 2017.

Di negara ini, katanya, Rangkaian Stesen Pengawasan Kualiti Negara hanya membaca dan mengukur lima parameter termasuk PM10, berbanding Singapura yang mempunyai enam parameter.

Katanya, kiraan IPU berdasarkan parameter PM2.5 akan memberikan bacaan yang lebih tinggi berbanding kiraan IPU PM10.

Apabila ditanya mengapa negara ini lewat memasang PM2.5 berbanding Singapura, Hamim menjelaskan;

“Jawapan jujur mudah saja. Negara Singapura kecil tak perlu mesin yang banyak. Kita satu Malaysia, Semenanjung dan Sabah Sarawak,” ujarnya.

Katanya, kerajaan peka dengan perkara itu dan telah memasukkan peruntukan dalam Rancangan Malaysia Ke-11 (RMK11).

Comments


Recent Posts Widget



Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Followers