DEIG mahu saman Faekah

DEIG mahu saman Faekah
DEIG telah menghantar notis tuntutan saman berhubung kenyataan
Faekah Husin kepada NST yang didakwa berbaur fitnah.

Kumpulan Pelaburan Darul Ehsan (DEIG) telah menghantar notis tuntutan saman terhadap bekas Ketua Pegawai Eksekutif, Pemerbadanan Menteri Besar Selangor (MBI), Faekah Husin.

Notis itu dihantar menerusi peguam DEIG, Abu Bakar dan Yong yang mewakili MBI, DEIG dan Ketua Pegawai Operasi DEIG, Soffan Affendi Aminuddin pada 25 September lalu.

Tindakan notis saman tersebut dibuat susulan artikel yang disiarkan New Straits Times bertajuk ” WHY NO STATE OFFICIALS IN DEIG” yang didakwa fitnah untuk merosakkan reputasi dan nama baik mereka.

Notis itu menyatakan antara lain kenyataan yang dibuat Faekah yang disiarkan NST telah mencemarkan nama DEIG, mengamalkan rasuah dan tidak amanah apabila menuduh DEIG menyalahgunakan aset Kerajaan Negeri Selangor.

“…DEIG dituduh terlibat dalam urus niaga dan transaksi yang meragui, COO Soffan Affendi Aminuddin sebagai tidak amanah, jujur dan mengamalkan rasuah dan akan gunakan kedudukkannya untuk menyalah guna aset Kerajaan Negeri Selangor dengan amalan transaksi mencurigai dan amalan rasuah ,”

Sementara itu, Faekah yang dihubungi FMT berkata, dia telah menerima notis daripada peguam MBI yang menyatakan dia telah mengeluarkan kenyataan berbuar fitnah serta memintanya menarik balik kenyataan itu.

“Saya melihat tindakan ini sebagai taktik Menteri Besar Selangor untuk menekan dan menakut-nakutkan pengkritik beliau dengan ancaman tindakan mahkamah.

“Sebelum ini, Selangor mengamalkan dan memperjuangan kebebasan bersuara dan kebebasan maklumat. Nampaknya zaman Menteri Besar sekarang ia telah tercemar.

“Saya hanya mahukan Azmin memberi jawapan jelas dan tepat berkenaan isu DEIG kerana ia telah dibangkitkan wakil rakyat kerajaan dan pembangkang.

“Tindakan mengugut dan saman tidak akan dapat menutup hak rakyat daripada mengetahui perkara sebenar apatah lagi DEIG telah diberikan amanah untuk mengurus aset Selangor berjumlah RM30 bilion,” katanya.

Faekah berkata, dia telah meminta peguamnya untuk menyemak notis itu dan mengambil tindakam selanjutnya.

Comments


Recent Posts Widget



Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Followers