Tukar Peguam Negara sebelum laksana undang-undang derma politik

Tukar Peguam Negara sebelum laksana undang-undang derma politik
Tindakan itu perlu bagi bagi memastikan undang-undang melibatkan pembiayaan politik dapat dilaksanakan dengan telus.

Pembangkang mendesak supaya Peguam Negara, Tan Sri Mohamed Apandi Ali ditukar dan sistem kehakiman dirombak sebelum undang-undang melibatkan pembiayaan politik dapat dilaksanakan.

Ketua Setiausaha Sekretariat Pakatan Harapan, Datuk Saifuddin Abdullah berkata, rombakan itu sebagai persediaan sebelum undang-undang baharu dapat dilaksanakan.

“Kita percaya kita perlukan political funding regulation tapi bukan dilaksanakan dalam keadaan kosong.

“Kita perlu tukar Peguam Negara dan merombak sistem sedia ada,” katanya kepada pemberita selepas menghadiri Forum Maqasid Syariah di Kuala Lumpur malam tadi.

Saifuddin yang juga bekas Ahli Majlis Tertinggi UMNO berkata, Pakatan Harapan bersetuju sekiranya undang-undang pembiayaan politik dibentuk, namun ia memerlukan pembaharuan dari segi sistem perundangan yang sedia ada.

“Kami menyokong idea yang mempunyai undang-undang pembiayaan politik tetapi ia mesti dilaksanakan dengan undang-undang yang betul,”katanya

Sebelum ini, Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak mengumumkan penubuhan Jawatankuasa Konsultatif Nasional Mengenai Pembiayaan Politik (JKNMPP), bagi merangka satu pelan pembiayaan politik berintegriti yang komprehensif dan inklusif.

Jelasnya, JKNMPP akan menghasilkan pelan tindakan pembiayaan politik berintegriti, melalui pembaharuan dan penambahbaikan undang-undang yang diperlukan dalam tempoh setahun dan seterusnya dilaksanakan sebelum Pilihan Raya Umum ke-14.

Cadangan itu susulan kontroversi dana RM2.6 bilion yang dimasukkan ke dalam akaun peribadi Najib dan akhirnya Perdana Menteri nengaku wang itu derma politik daripada Timur Tengah.


Comments


Recent Posts Widget



Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Followers