Akmal guna kertas kerja ‘separuh masak’ untuk sebar fitnah – YaPEIM

Akmal guna kertas kerja ‘separuh masak’ untuk sebar fitnah – YaPEIM
Kertas kerja itu tidak menyatakan secara terperinci objektif perbelanjaan dan program lawatan yang dibatalkan.

Yayasan Pembangunan Ekonomi Islam Malaysia (YaPEIM) membuat laporan polis terhadap Pengarah National, Oversight and Whistle blower (NOW), Akmal Nasir kerana didakwa memperoleh dokumen secara salah untuk menyebarkan fitnah terhadap yayasan itu.

Laporan itu dibuat oleh Ketua Pegawai Eksekutif YaPEIM, Abibullah Samsudin di Ibu Pejabat Polis Daerah Dang Wangi pada Rabu.

Bercakap kepada media selepas itu, Abibullah berkata, pendedahan-pendedahan yang dibuat Akmal itu telah menggunakan fakta yang diputar belit bertujuan memfitnah YaPEIM.

“Laporan polis ini bagi mempertahankan YaPEIM daripada tuduhan tidak berasas oleh NOW,” katanya.

Dia menjelaskan, kertas kerja yang digunakan NOW sebagai rujukan untuk membuat pendedahan-pendedahan adalah ‘separuh masak’ kerana ia perlu disertakan dengan dokumen-dokumen sokongan lain.

“Akmal sepatutnya bertanyakan kepada kita maklumat sepenuhnya sebelum terus membuat kesimpulan,” katanya.

Katanya, kertas kerja itu ‘separuh masak’ kerana ia tidak menerangkan secara terperinci tentang objektif perbelanjaan program itu.

Katanya, dalam kertas kerja itu menyatakan Datuk Seri Jamil Khir Baharom turut melawat ke Iowa dan Minnesota sedangkan lawatan itu telah dibatalkan dan Jamir Khir hanya ke Indianapolis dan Washington.

Abibullah sekali lagi menegaskan perbelanjaan yang digunakan itu menggunakan dana YaPEIM bukan dana anak yatim dan orang miskin seperti yang didakwa.

Katanya, YaPEIM sedang menyiapkan bebeberapa dokumen untuk membawa kes itu ke mahkamah dan akan memfailkan saman terhadap Akmal dalam tempoh terdekat ini.

“Semakin banyak maklumat yang dikeluarkan oleh Akmal, semakin kukuh kes kami di mahkamah,” kata Abibullah.

Berdasarkan Laporan Kewangan 2014, aset yang dimiliki YaPEIM dilaporkan bernilai RM1.034 bilion.

Comments


Recent Posts Widget



Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Followers