Hasan cuba lindungi Jho Low- Shahbudin

Hasan cuba lindungi Jho Low- Shahbudin
Kenyataan yang dibuat Pengerusi PAC yang baru bercanggah dengan pendirian sebelum ini, Nur Jazlan berjanji akan memanggil jutawan itu memberi penerangan.

Pengerusi Jawatankuasa Kira-Kira Wang Negara (PAC), dikatakan cuba melindungi siasatan ke atas Low Taek Jow atau Jho Low berhubung skandal 1MDB.

Persoalan itu dibangkitkan bekas Naib Ketua Pemuda Setiawangsa, Shahbudin Husin yang meluahkan rasa hairannya kerana jawatankuasa bebas itu membuat dua kenyataan berbeza dalam masa yang amat dekat.

Katanya, Pengerusi PAC sebelum ini, Datuk Nur Jazlan Mohamed dalam kenyataannya 10 Julai 2015 lalu menegaskan jutawan itu akan dipanggil mengadap jawatankuasa bagi memberi keterangan.

Bagaimanapun, kenyataan mutakhir yang dibuat Ahli Parlimen Rompin itu dikatakan bercanggah dengan keputusan sebelum ini seolah-olah memperlihatkan beliau mahu melindungi Jho Low.

“Tetapi, kenapa PAC yang diketuai Hasan Ariffin dan Kementerian Dalam Negeri yang diterajui Zahid Hamidi bagaikan berebut-rebut menunjukkan mahu melindungi Jho Low?

“Seorang mengatakan tidak perlu dipanggil untuk memberi keterangan, seorang lagi pula menyatakan tidak dapat dikesan dan tiada permohonan untuk mencarinya.

“Apa tujuan dan kemahuan di sebalik kenyataan yang berbeza-beza ini?

“Adakah ini yang dinamakan kenyataan “cari makan” atau isyarat “tak cukup makan” atau barangkali mahu “lebih makan”? tulisnya dengan nada sini di blog shahbudindotcom.

Dalam jawapan bertulisnya Parlimen, Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi maklumkan tiada siasatan sedang dijalankan oleh polis terhadap jutawan itu serta tiada permohonan daripada mana-mana pihak untuk mengesannya.

Pada pandangan Shahbudin jawapan itu seolah-olah mahu melindungi Jho Low dan mengajak rakyat untuk bersetuju bahawa tiada keperluan untuk mencari dan memanggil ahli perniagaan berkenaan.

“Bagaimanapun, jawapan bertulis itu dinafikan oleh jurucakap Jho Low yang mengatakan spekulasi sebarang bantuan diperlukan untuk menghubungi ahli perniagaan itu adalah tidak berasas kerana pada Ogos 2015, SPRM pernah menghubunginya untuk mendapatkan bantuan daripadanya.

“Berikutan itu, kata jurucakap itu, wakil Jho Low dengan segera menghubungi SPRM dan terus sentiasa berhubung,” tulisnya.

Berdasarkan kenyataan itu, Shahbudin menyimpulkan jawapan bertulis Kementerian Dalam Negeri di Parlimen bahawa Jho Low tidak dapat dikesan dianggap tidak tepat.


Comments


Recent Posts Widget



Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Followers