Kerajaan tidak ikut China sekat laman sosial

Kerajaan tidak ikut China sekat laman sosial
Kerajaan menerima hakikat laman sosial seperti Facebook memainkan peranan penting untuk rakyat mendapatkan maklumat, berkomunikasi dan menjalankan aktiviti perniagaan.

Kerajaan tidak akan mengikut langkah China menyekat media sosial seperti Facebook kerana ia merupakan saluran penting untuk rakyat mendapat pelbagai maklumat.

Kementerian Komunikasi dan Multimedia dalam jawapan bertulis di Parlimen berkata, media sosial seperti Facebook, aplikasi WhatsApps dan Telegram dan seumpamanya penting untuk perniagaan dan kehidupan seharian rakyat Malaysia.

“Kementerian tidak berhasrat untuk menyekat laman sosial seperti Facebook dan platform lain termasuk Telegram, WhatsApps kerana rakyat menggunakannya untuk berkomunikasi, aktiviti perniagaan dan lain-lain,” kata kementerian itu bagi menjawab pertanyaan Ahli Parlimen Jelebu, Zainuddin Ismail.

Zainuddin bertanyakan adakah kerajaan berhasrat untuk menyekat langkah Kerajaan China menyekat beberapa laman sosial dan perkhidmatan aplikasi.

Tahun lalu, Menteri Komunikasi dan Multimedia, Datuk Seri Ahmad Shabery Cheek dilaporkan berkata, kerajaan tidak akan menyekat laman sosial walaupun terdapat kandungan negatif.

Bagaimanapun, katanya, kerajaan akan memantau dan mengambil tindakan segera terhadap kandungan negatif itu.


Comments


Recent Posts Widget



Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Followers