DAP tadbir Pulau Pinang berlandaskan prinsip Islam

DAP tadbir Pulau Pinang berlandaskan prinsip Islam
DAP tidak menolak hudud dari segi agama namun menentang pelaksanaan undang-undang Islam tersebut yang di bawa Pas kerana dijadi bahan berpolitik.

Kerajaan DAP Pulau Pinang memasukkan rangka kerja berlandaskan Islam dalam mentadbir negeri itu walaupun dalam masa yang sama menolak pelaksanaan undang-undang hudud.

Penolong Setiausaha Publisiti Kebangsaan DAP, Zairil Khir Johari berkata, ia terbukti apabila kerajaan Pulau Pinang berjaya mengamalkan sistem tender terbuka dan bebas daripada kegiatan rasuah.

“Seperti di Pulau Pinang, kita (DAP) tidak melaksanakan hudud tetapi rangka kerja undang-undang Islam itu ada.

“(Malah) di Pulau Pinang mengamalkan tender terbuka dan membuat pendedahan aset kerajaan negeri dan menghalang kegiatan rasuah. Saya rasa kita lakukan perkara ini dengan baik dan ini juga saya rasa Pakatan Harapan cuba tawarkan kepada rakyat,” katanya ketika forum Maqasid Syariah di Kuala Lumpur malam tadi.

Jelas Ahli Parlimen Bukit Bendera itu, DAP tidak menolak hudud dari segi agama namun menentang pelaksanaan undang-undang Islam tersebut yang di bawa Pas.

Ini kerana, katanya, masalah pelaksanaan hudud di Malaysia ini bukan berdasarkan kepada agama semata-mata tetapi ia telah dijadikan bahan untuk berpolitik.

“DAP nampak hudud sebagai isu politik, malah dari segi agama DAP tidak mempertikai hukum hudud, tetapi kita pertikai ialah cara Pas nak melaksanakan hudud, enakmen sendiri bermasalah.

“Dalam suasana di mana perbincangan dan wacana mengenai hudud tidak boleh dibuat dengan cara logik, macam mana kita nak laksanakan hudud ini,” katanya


Comments


Recent Posts Widget



Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Followers