RM500,000 dikategori rumah mampu milik di KL

RM500,000 dikategori rumah mampu milik di KL
Ahli Parlimen Titiwangsa persoal pembinaan rumah mampu milik di Kampung Datuk Keramat di mana harga yang ditawarkan jauh daripada kemampuan penduduk

Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) perlu mengarahkan pemaju tanah kontroversi di Kampung Datuk Keramat untuk membina hanya rumah mampu milik di kawasan berkenaan.

Ahli Parlimen Titiwangsa, Datuk Johari Abdul Ghani berkata, harga baru RM500,000 seperti yang diumumkan, masih jauh daripada kemampuan terutama Bumiputera.

Jelasnya, meskipun ia telah diturunkan daripada harga asal iaitu antara RM750,000 hingga RM2 juta, dan dikategori sebagai mampu milik, ia sebenarnya di luar kemampuan penduduk sekitar.

“Selepas ada desakan dari demonstrasi barulah harganya direndahkan. Persoalannya sekarang adakah RM500,000 itu harga mampu milik? Bukan rumah mampu milik kalau harganya setengah juta ringgit.

DBKL kena tengok balik isu ini dan keluarkan surat meminta pemaju mengikut harga seperti yang termaktub dalam arahan Pejabat Tanah dan Galian (PTG) Wilayah Persekutuan,” katanya, yang dipetik daripada Facebook beliau.

Menurut Johari lagi, apa yang berlaku menimbulkan pelbagai tanda tanya termasuk status syarikat pembinaan yang terbabit.

“Isu ini sangat meragukan kerana kelulusan diberi kepada sebuah syarikat perumahan tidak sampai setahun ditubuhkan,” tulisnya.

Comments


Recent Posts Widget



Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Followers