Pergi ke klinik untuk berhenti merokok bukan vape

Pergi ke klinik untuk berhenti merokok bukan vape
Sesetengah masyarakat memilih vape walaupun perkhidmatan klinik untuk berhenti merokok disediakan secara percuma.

Perokok yang berhasrat untuk berhenti merokok sepatutnya mendapatkan rawatan di klinik bukannya bertukar kepada vape, kata Pemegang Amanah Yayasan Paru-Paru Malaysia (LFM), Dr Aziah Mahayiaddin.

Ujarnya, klinik yang menawarkan perkhidmatan untuk berhenti merokok adalah percuma dan masyarakat seharusnya memilih kaedah itu sebagai alternatif.

“Klinik berhenti merokok ini percuma, namun malangnya tidak ada yang pergi,” katanya.

Aziah berkata, dia kecewa apabila sesetengah masyarakat memilih vape walaupun perkhidmatan klinik untuk berhenti merokok ini telah disediakan.

“Apabila mereka memilih untuk berhenti dengan cara mereka sendiri, jadi di sinilah bermulanya vape.

“Menyedihkan kerana kita mempunyai klinik untuk berhenti merokok tetapi perokok memilih untuk menggunakan vape dan mengikut apa yang disarankan oleh rakan-rakan,” katanya.

Sementara itu, Pengerusi LFH, Zainuddin Zain berkata, menghisap vape merupakan salah satu punca utama kepada penyakit kronik pulmonari obstruktif (COPD).

“Menghisap vape sebenarnya merupakan salah satu punca utama kepada COPD,” tegasnya.
Di peringkat permulaan COPD, katanya, ramai yang tidak menyedari kehadiran penyakit itu kerana simptom awalnya hanyalah sesak nafas dan batuk yang kronik.

“Apa yang kita percaya, kesan jangka masa panjangnya adalah ia tidak baik. Ia tidak teruk daripada rokok, kerana masih tidak ada kajian yang cukup dilakukan,” katanya.

Zainuddin juga menjelaskan menghisap vape akan menggalakan golongan tidak merokok untuk menghisap vape, kerana persepsi ia tidak membahayakan.

“Rokok elektronik boleh dianggap sebagai rokok biasa sehingga lebih banyak maklumat diperoleh,” katanya.


Comments


Recent Posts Widget



Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Followers