Henti buat kesimpulan siasatan RM2.6 bilion- Razali Ibrahim

Henti buat kesimpulan siasatan RM2.6 bilion- Razali Ibrahim
Najib akan dipanggil untuk memberi keterangan bagi melengkapkan siasatan dan perdana menteri pun telah mengeluarkan kenyataan mengenai perkara tersebut.

Semua pihak diminta berhenti membuat sebarang kesimpulan berkenaan siasatan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) ke atas dana politik RM2.6 bilion yang diterima oleh Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak.

Ini kerana siasatan itu akan mengambil masa memandangkan ia melibatkan transaksi dan saksi di luar negara.

Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Razali Ibrahim berkata siasatan lanjut sedang dijalankan oleh SPRM bagi menentukan jika terdapat kesalahan di bawah Akta Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) 2009.

“Najib akan dipanggil untuk memberi keterangan bagi melengkapkan siasatan dan perdana menteri pun telah mengeluarkan kenyataan mengenai perkara tersebut,” katanya semasa menggulung perbahasan Rang Undang-undang Perbekalan 2016 peringkat jawatankuasa berkaitan Jabatan Perdana Menteri pada persidangan
Dewan Rakyat pada Selasa, lapor Bernama.

Sebeum ini, SPRM telahpun mengeluarkan kenyataan bahawa dana RM2.6 bilion itu adalah derma dan bukannya daripada 1Malaysia Development Berhad (1MDB).

“Dalam kes ini (RM2.6 bilion) jangan kata boleh buat (pengumuman) pula, siasatan tidak boleh dikongsi kecuali dengan kebenaran AG (Peguam Negara) dan Pesuruhjaya SPRM. Pengumuman terpaksa dibuat kerana derma yang dimaksudkan bukan daripada 1MDB,” katanya.

Razali juga berkata, pengumuman awal yang dibuat adalah berdasarkan dokumen yang diperoleh SPRM daripada pihak yang terlibat.

Katanya, selain itu SPRM juga berjaya mendapatkan pengakuan daripada pihak yang menyalurkan sumbangan dana politik berkenaan.

Comments


Recent Posts Widget



Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Followers