Kementerian pertimbang haramkan vape di universiti

Kementerian pertimbang haramkan vape di universiti
Kementerian menunggu hasil kajian menyeluruh amalan vape dalam kalangan penuntut universiti oleh UKM sebelum membuat keputusan itu.

Kementerian Pendidikan Tinggi sedang mempertimbangkan untuk mengharamkan penggunaan vape di kampus-kampus universiti awam di seluruh negara.

Menterinya, Datuk Seri Idris Jusoh, berkata, pertimbangan itu selepas mendapat taklimat daripada pakar dari Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) mengenai amalan vape yang bukan saja memberi kesan kesihatan tetapi juga sosial.

Katanya, kementerian melalui UKM akan menjalankan kajian menyeluruh mengenai amalan vape itu yang kini menjadi budaya dalam kalangan penuntut universiti.

“Kajian ini akan mengambil masa kira-kira enam bulan dan hasilnya nanti akan saya bentangkan kepada Kabinet,” katanya pada sidang media selepas merasmikan Forum dan Mesyuarat Meja Bulat Pegawai Jaminan Kualiti Muda ASEAN 2015, lapor Berita Harian.

Idris berkata, beliau juga akan mengadakan perbincangan dengan naib canselor semua universiti awam mengenai perkara itu.


Comments


Recent Posts Widget



Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Followers