Peningkatan inventori AS beri kesan kenaikan harga minyak dunia

Peningkatan inventori AS beri kesan kenaikan harga minyak dunia
Berdasarkan kontrak penanda aras AS, West Texas Intermediate (WTI) penghantaran bagi bulan Disember, diramail naik lapan cents kepada AS$40.75 setong dalam dagangan di negara itu.

Peningkatan kecil dalam inventori Amerika Syarikat (AS) memberi kesan kepada kenaikan harga minyak dunia.

Kenaikan itu turut didorong laporan Rizab Persekutuan (Fed) yang mengesahkan jangkaan sebelum ini di mana kadar faedah akan dinaikkan pada bulan depan.

Berdasarkan kontrak penanda aras AS, West Texas Intermediate (WTI) penghantaran bagi bulan Disember, diramail naik lapan cents kepada AS$40.75 setong dalam dagangan di negara itu, manakala kontrak global Brent North Sea untuk penghantaran Januari naik 57 cents kepada AS$44.14 pada penutupan di London.

Menurut data yang dikeluarkan Jabatan Tenaga AS, ia masih menunjukkan peningkatan inventori di negara pengguna minyak terbesar dunia itu, tetapi jumlahnya adalah lebih kecil.

Inventori minyak mentah naik sebanyak 300,000 tong kepada 487.3 juta tong pada minggu berakhir 13 November, masih paras tertinggi pada tahun ini, tetapi peningkatan stok masih jauh di bawah unjuran sebanyak dua juta tong.

Berbanding tempoh sama tahun lalu, stok pada tahun ini meningkat 28 peratus.

“Harga minyak secara asasnya tidak berubah. Inventori meningkat rendah daripada jangkaan, tetapi peniaga juga mungkin sudah mula mengambil kira faktor penyusutan inventori,” kata Thomas Nichols, penganalisis daripada Moody’s Analytics.

Dalam dagangan semalam, WTI jatuh ke bawah AS$40 setong sebaik saja data itu dikeluarkan, paras terendah sejak Ogos, sebelum melantun semula,” petik kenyataan itu daripada Berita Harian Online.


Comments


Recent Posts Widget



Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Followers