Laporan audit tunjuk YaPEIM bebas penyelewengan

Laporan audit tunjuk YaPEIM bebas penyelewengan
Menteri atau timbalan menteri tidak ada kuasa untuk campur tangan kecuali jika kami merasakan ada sebarang bentuk penyelewengan, dan dalam kes ini bukan penyelewengan tapi isu persepsi.

Laporan audit Yayasan Pembangunan Ekonomi Islam Malaysia (YaPEIM) yang tidak menunjukkan sebarang unsur penyelewengan bukti yayasan itu bersih.

Namun, ia menjadi perhatian hanya kerana persepsi negatif sesetengah pihak.

Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Senator Datuk Dr Asyraf Wajdi Dusuki berkata tiada menteri yang mempunyai sebarang kuasa dalam soal operasi YaPEIM.

“Malah, semua kuasa tertakluk kepada pengurusannya dan lembaga pemegang amanah agensi itu.

“Jadi menteri atau timbalan menteri tidak ada kuasa untuk campur tangan kecuali jika kami merasakan ada sebarang bentuk penyelewengan, dan dalam kes ini bukan penyelewengan tapi isu persepsi. Tetapi kita akan melihat jika ada sebarang isu tadbir urus,” katanya ketika menggulung perbahasan Rang Undang-Undang Perbekalan 2016 di peringkat jawatankuasa di Dewan Rakyat, lapor Bernama.

Menurutnya, sebagai menteri dan timbalan menteri pihaknya hanya lihat laporan auditnya dan tidak akan mencampuri urusan YaPEIM.

“Bukan setiap hari, nak tengok apa ketua pegawai eksekutif, presiden atau lembaga pengarah dia buat, kena faham konsep tadbir urus itu,” katanya ketika menggulung perbahasan Rang Undang-Undang Perbekalan 2016 di peringkat jawatankuasa di Dewan Rakyat pada Selasa.

YaPEIM terpalit dengan kontroversi selepas Pengarah Pusat Pemantauan dan Pendedahan Maklumat Kebangsaan (NOW), Akmal Nasir mengaitkan Menteri di Jabatan Perdana Menteri dan peneraju tertinggi yayasan berkenaan yang dituduh menyalah guna dan menyeleweng dana Amal Jariah (Skim Potongan Gaji).

Comments


Recent Posts Widget



Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Followers