Terminal di KLIA akan ditambah

Terminal di KLIA akan ditambah
MAHB dijangka akan mengemukakan cadangan pembangunan selepas kajian terperinci mengenainya selesai.

Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) dijangka dilengkapi terminal baharu bagi menampung bilangan penumpang yang semakin meningkat.

Timbalan Menteri Pengangkutan Datuk Abd Aziz Kaprawi berkata, Malaysia Airports Holdings Bhd (MAHB) akan mengemukakan cadangan pembangunan terminal ketiga itu dalam tempoh dua hingga tiga tahun lagi selepas kajian terperincinya selesai.

Katanya, pembangunan itu penting bagi menampung permintaan terminal utama berkenaan manakala terminal kedua, KLIA2 pula hampir mencapai kapasiti penuh.

“MAHB sedang membuat perancangan bagi merumuskan cadangan terminal baharu itu dan disusuli dengan pembentangan kepada kerajaan untuk diputuskan,” katanya kepada wartawan Malaysia yang mengikuti penerbangan sulung Malindo Air ke Perth, Australia, baru-baru ini.

Mengulas lanjut, Abd Aziz berkata jumlah penumpang di KLIA kian meningkat, termasuk mengendalikan seramai 23 juta penumpang tahun lepas yang seiring perkembangan industri penerbangan.

Beliau turut menyifatkan rancangan pembangunan terminal baharu itu bertepatan dengan usaha kerajaan menjadikan Malaysia sebagai hab transit penerbangan di rantau ini berikutan kedudukan Kuala Lumpur yang strategik.

Malah, katanya, pembangunan itu juga akan membolehkan KLIA memiliki kapasiti pengendalian penumpang yang mencecah sehingga 100 juta orang secara keseluruhannya.

“Terminal utama KLIA mampu mengendalikan sehingga 25 juta penumpang setahun manakala klia2 memiliki kapasiti sehingga 45 juta penumpang setahun,” katanya.

Mengulas prospek industri penerbangan negara, Abd Aziz optimis ia berkembang baik khususnya di ASEAN, India dan China berikutan peningkatan perkhidmatan sambungan udara di rantau ini, sekaligus menarik lebih ramai pengunjung ke Malaysia.

Dalam pada itu, beliau berkata MAHB akan mengambil langkah proakitf untuk terus menambah baik dan menyediakan kemudahan kepada penumpang yang menggunakan KLIA2.

-BERNAMA


Comments


Recent Posts Widget



Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Followers