Penyalahguna kuasa dilindungi – Nik Nazmi

Penyalahguna kuasa dilindungi – Nik Nazmi
Apa yang dilakukan PDRM itu secara jelas menunjukkan bahawa berlakunya langkah melindungi penyalahguna kuasa daripada melindungi pendedah kepincangan.

Siasatan terhadap Pengarah National Oversight and Whistle Blower (NOW), Akmal Nasir jelas menunjukkan masih ada yang mahu melindungi penyalahguna kuasa dengan menyiasat mereka yang mendedahkan kepincangan.

Ketua Angkatan Muda Keadilan, Nik Nazmi Nik Ahmad berkata, tindakan itu sememangnya sudah dijangka kerana sebelum ini dalam pendedahan seperti kes 1Malaysia Development Berhad (1MDB) dan NFC Corporation, PDRM menumpukan sepenuh tenaga menyiasat mereka yang mendedahkan maklumat daripada menjalankan siasatan terhadap pihak yang terlibat dalam skandal yang didedahkan.

Katanya, langkah Polis Diraja Malaysia (PDRM) yang meyiasat Akmal Nasir hanya akan menyebabkan hakisan keyakinan masyarakat terhadap organisasi penegak undang-udang berkenaan lebih-lebih lagi apabila cuba bersekongkol mengaburi mata rakyat dalam perkara-perkara tertentu melibatkan pihak yang berkepentingan.

“Di dalam kes YaPEIM ini, kesemua maklumat yang didedahkan telah disahkan ketulenannya oleh pihak YaPEIM jadi mengapa perlu menyiasat perolehan dokumen tersebut?

“Adakah pihak berkuasa berharap agar maklumat-maklumat ini tidak langsung diketahui rakyat? Bukankah rakyat berhak mengetahui ke mana perginya duit sumbangan mereka?,” soalnya.

Sehubungan itu katanya, AMK menggesa agar pihak berkuasa menghentikan amlan pengancam pendedah maklumat sebaliknya, memberikan perlindungan kepada mereka.

Tambahnya, mereka yang didedahkan dengan penyelewengan pula haruslah disiasat dan diambil tindakan kerana telah mengkhianati kepercayaaan yang telah diberikan oleh rakyat.


Comments


Recent Posts Widget



Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Followers