Arul PSM didakwa menghasut

Arul PSM didakwa menghasut
Dia didakwa kerana membuat kritikan terhadap badan kehakiman berhubung kes liwat Anwar Ibrahim.

Bekas Setiausaha Agung Parti Sosialis Malaysia (PSM) S.Arutchelvan didakwa mengikut Akta Hasutan di Mahkamah Sesyen di sini pada Isnin.

Dia didakwa mengeluarkan kenyataan berbaur hasutan apabila mengkritik badan kehakiman berhubung kes liwat Ketua Umum PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Dia yang juga Ahli Jawatankuasa Pusat PSM turut didakwa mengikut pertuduhan alternatif lain di bawah Akta Komunikasi dan Multimedia kerana membuat kenyataan di laman Facebook miliknya dengan niat untuk menyakitkan hari orang lain.

Arutchelvan mengaku tidak bersalah dan mohon dibicarakan selepas tuduhan terhadapnya dibacakan di depan Hakim Amernudin Ahmad.

Arutchelvan didakwa melakukan perbuatan itu di Pejabat Bahagian Siasatan Perundangan D5, Ibu Pejabat Polis Kontinjen Kuala Lumpur, di sini pada jam 12 tengah hari, 12 Februari lalu.

Dia didakwa mengikut Seksyen 4(1)(c) Akta Hasutan 1948 (Akta 15) yang boleh dihukum denda maksimum RM5,000 atau penjara sehingga tiga tahun atau kedua-duanya, jika sabit kesalahan.

Bagi pertuduhan alternatif, tertuduh didakwa mengikut Seksyen 233(1)(a) Akta Komunikasi dan Multimedia 1998 yang membawa hukuman sama jika sabit kesalah.

Dia dibebaskan dengan ikat jamin RM5,000 dengan seorang penjamin walaupun peguamnnya New Sin Yew meminta mahkamah untuk hanya mengenakan ikat jamin bercagar kepada Arutchelvan kerana kedudukannya dalam masyarakat.

Amernudin menetapkan tarikh sebutan semula kes itu pada 22 Disember.


Comments


Recent Posts Widget



Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Followers