Kolum ‘bangsa’ pada borang kerajaan kekal

Kolum ‘bangsa’ pada borang kerajaan kekal
Penggunaan identiti kaum dan bangsa dalam borang rasmi kerajaan masih diperlukan bagi keperluan dan tujuan tertentu.

Kolum yang merujuk kepada ‘bangsa’ masih diperlukan dalam borang-borang kerajaan sekaligus memenuhi keperluan di bawah Perkara 153 Perlembagaan Persekutuan.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Joseph Entulu Belaun berkata, kolum maklumat identiti kaum dikekalkan dalam beberapa borang kerajaan disebabkan keperluan di bawah Perkara 153 Perlembagaan Persekutuan dan perundangan-perundangan tertentu.

“Usaha bagi merealisasikan bangsa Malaysia melalui borang rasmi sudah bermula sejak tahun 2009 lagi.

“Mesyuarat Jemaah Menteri pada 29 Julai 2009 telah bersetuju bahawa borang-borang yang digunakan oleh kerajaan, melainkan MyKad dan dokumen penting tertentu dikaji semula oleh agensi-agensi kerajaan untuk menggugurkan maklumat
identiti kaum yang tidak diperlukan.

“Penggunaan identiti kaum dan bangsa dalam borang rasmi kerajaan masih diperlukan bagi keperluan dan tujuan tertentu sebagaimana yang dinyatakan,” ujarnya sewaktu perbahasan di dalam Dewan Rakyat, pada Isnin.

Mengulas lanjut, Joseph berkata tinjauan MAMPU pada tahun 2011 terhadap 346 borang rasmi kerajaan mendapati hanya 198 borang dikekalkan untuk ruangan maklumat identiti kaum disebabkan keperluan di bawah Perkara 153 Perlembagaan Persekutuan.

Joseph menjawab pertanyaan ahli Parlimen Sik, Dr Mansor Abdul Rahman turut menyatakan semangat untuk mewujudkan bangsa Malaysia juga tidak mampu diwujudkan jika ruangan bangsa dihapuskan di dalam borang kerajaan.

Dr Mansor sebelum itu mempersoal jika penghapusan ruangan ‘bangsa’ dalam borang rasmi dapat mewujudkan semangat bangsa Malaysia sedangkan pendidikan negara masih membenarkan sekolah vernakular.


Comments


Recent Posts Widget



Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Followers