Apa tujuan NGO jumpa Obama – Utusan Malaysia

Apa tujuan NGO jumpa Obama – Utusan Malaysia
Langkah mendapatkan bantuan daripada Obama sebenarnya bukan langkah yang betul.

Langkah beberapa pemimpin pertubuhan bukan kerajaan (NGO) yang mengadakan pertemuan dengan Presiden Amerika Syarikat (US) Barack Obama dipertikai akhbar milik UMNO, Utusan Malaysia.

Pengarang Berita Kanan 2, Zulkifli Bakar melalui sebuah artikel menulis, langkah Pengerusi Bersih 2.0, Maria Chin, S Ambiga dan Pengarah Eksekutif Pusat Membanteras Rasuah dan Kronisme (C4) Cynthia Gabriel yang bergitu teruja bertemu dengan Obama bafru-baru ini telah menimbulkan persepsi negatif.

Dia turut mempersoalkan sama ada perkara-perkara yang dibangkitkan kepada Obama menerusi pertemuan tersebut disampaikan secara telus atau sebaliknya.

“Hebat sekali pejuang-pejuang ini yang bersedia mengadu masalah mereka kepada pemimpin asing tanpa mengetahui akibatnya kepada negara ini.

“Tetapi persoalannya apakah yang disampaikan oleh Obama itu benar atau tidak? Tidakkan sebuah negara kuasa besar yang begitu hebat akan menelan bulat-bulat segala apa yang mereka adukan,” tulis Zulkiflee.

Bagaimanapun menerusi artikel berkenaan, Zulkiflee menyatakan, dia tidak mahu untuk mempertikaikan tahap patriotisme mereka yang terlibat dengan pertemuan bersama Obama itu, sebaliknya, hanya mahu tahu kewajaran mereka bertemu pemimpin AS itu sehingga menjadikan ia sebagai platform untuk mendapatkan bantuan.

Katanya, hak asasi apakah yang mahu dikatakan oleh Maria Chin dan Ambiga sedangkan mereka sendiri tidak mempedulikan hak asasi orang lain apabila menganjurkan perhimpunan haram Bersih.

Jelasnya, malang sekali Malaysia apabila memiliki pemimpin-pemimpin NGO yang bersedia meminta pertolongan daripada pihak asing tanpa memikirkan kesannya terlebih dahulu terhadap keseluruhan hanya semata-mata memperjuangkan apa yang difikirkan betul.


Comments


Recent Posts Widget



Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Followers