Puspahanas tertangguh: Kerajaan rugi RM27 juta

Puspahanas tertangguh: Kerajaan rugi RM27 juta
Projek itu lewat 282 hari setakat 29 Julai lalu kerana kelemahan kontraktor Awan Megah Sdn Bhd.

Kerajaan menanggung kerugian hampir RM27 juta apabila projek Pusat Pendidikan Pertahanan Negara (Puspahanas) tertangguh dan menyebabkan kejatuhan nilai tanah.

Laporan Ketua Audit Negara 2014 siri ketiga yang dikeluarkan pada Isnin mendedahkan, projek itu tertangguh selama 282 hari setakat 29 Julai lalu disebabkan prestasi lemah kontraktor, Awan Megah Sdn Bhd (Awan Megah).

Laporan itu turut menyatakan, Awan Megah juga lambat mengemukakan Bon Prestasi berjumlah RM4.95 billion.

Pada Februari 1997, Kabinet secara prinsip meluluskan projek itu kepada syarikat berkaitan UMNO, Awan Megah di atas tapak seluas 221 ekar milik Kementerian Pertahanan di Templer Park. Selangor.

Projek itu diswastakan menerusi proses pertukaran tanah bernilai RM99.37 juta tetapi tidak dapat diteruskan kerana sebahagian tapak projek bertindih dengan laluan Lebuhraya KL-Kuala Selangor (LATAR).

Kabinet pada Januari 2007 bersetuju untuk memindahkan projek itu ke Presint 1, Putrajaya dan kelulusan projek itu diperolehi pada Januari 2008.

Puspahanas akan menempatkan Maktab Pertahanan Nasional (MPN) serta Maktab Pemerintahan dan Turus Angkatan Tentera (MPTAT).

Awan Megah yang diberikan projek itu dimiliki Senator Datuk Raja Ropiaah Abdullah daripada UMNO Selangor. Sepatutnya akademi itu disiapkan pada 2011, tetapi tertangguh beberapa kali.


Comments


Recent Posts Widget



Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Followers