NOW persoal tujuan YaPEIM ke AS

NOW persoal tujuan YaPEIM ke AS
Lawatan yang menelan belanja lebih RM100,000 dianggap tidak relevan dengan fungsinya sebagai badan kebajikan.

National Oversight and Whistleblowers (NOW) mempersoalkan tindakan Yayasan Pembangunan Ekonomi Islam Malaysia (YaPEIM) membelanjakan lebih RM100,000 untuk satu lagi program di luar negara, kali ini membabitkan New York, Amerika Syarikat melibatkan 100 pelajar di sana.

Pengarahnya, Akmal Nasir mempersoal program di New York yang menelan belanja keseluruhan sebanyak RM168,680, sedangkan menurut sumber, hanya 10 pelajar yang menyertai program tersebut.

“Terdapat satu dokumen yang menunjukkan bahawa YaPEIM dikatakan telah terlibat dengan Program Kembara Santun ke New York, Amerika Syarikat bersempena lawatan YAB Perdana Menteri Malaysia ke Amerika Syarikat.

“Program ini berlangsung pada 17 September 2014 sehingga 27 September 2014 dengan sasaran penglibatan 100 orang peserta di New York. Maka jumlah keseluruhan perbelanjaan adalah dianggarkan sebanyak RM168,680,” katanya pada sidang media.

Menurut Akmal, program yang berlangsung selama 10 hari itu tidak memberi apa-apa manfaat kerana fungsinya sebagai sebuah badan kebajikan, bukannya jabatan kerajaan.

Malah, Akmal juga mendedahkan bayaran yang diberikan kepada para peserta.

“Menurut sumber lain, benarkah peruntukan untuk sumbangan daripada YaPEIM tidak sampai 10 orang penerima dalam lawatan ini iaitu hanya sebanyak USD 500 atau sekitar RM2000 seorang?,” tanyanya lagi.

Dalam sidang akhbar yang diadakan, dia turut menjelaskan program berkenaan telah diluluskan Timbalan Pengerusi YaPEIM, Datuk Siti Zaleha Hussin yang sebelum ini didakwanya terlibat dengan skandal dalam badan itu.


Comments


Recent Posts Widget



Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Followers