Rakyat Malaysia tidak minat dengan demonstrasi

Rakyat Malaysia tidak minat dengan demonstrasi
Nur Jazlan berkata selepas 2013 rakyat lagi tidak
menunjukkan minat untuk terbabit dengan demonstrasi

Rakyat Malaysia dikatakan tidak mempunyai sentimen yang tinggi untuk melakukan demonstrasi walaupun wujud perasaan tidak puas hati dengan kerajaan.

Timbalan Menteri Dalam Negeri, Datuk Nur Jazlan Mohamed berkata rakyat kini bersikap rasional dan memikirkan jangka masa panjang negara.

“Pada zaman demonstrasi untuk (Datuk Seri) Anwar (Ibrahim – semasa dipecat sebagai Timbalan Perdana Menteri pada 1998), rakyat cenderung untuk menyertai, lama-lama kemudian ia berkurangan.

“Begitu juga dalam hal demonstrasi-demonstrasi lain seperti oleh Hindu Rights Action Force (Hindraf) dari tahun 2008-2013.

Selepas 2013, rakyat sudah tidak berminat,” katanya yang dipetik daripada Bernama.
Nur Jazlan membuat kenyataan itu ketika diminta mengulas cadangan penganjuran demonstrasi BERSIH 4.0 di Dataran Merdeka, Kuala Lumpur; Kuching (Sarawak) dan Kota Kinabalu (Sabah) pada bulan ini.

“Pada akhir bulan ini, kalau ada demonstrasi yang mengguna kaedah langgar undang-undang dan tidak berunding dengan polis, kita jangan ikut kerana saya takut ia menjadi demonstrasi yang boleh menganggu-gugat ketenteraman dan keselamatan awam,” katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas merasmikan sambutan Aidilftri D’Mewah 2015 di Sekolah Kebangsaan Taman Bukit Mewah di Johor Bahru.

Comments


Recent Posts Widget



Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Followers