Bahasa kesat bukan budaya UMNO

Bahasa kesat bukan budaya UMNO
Rahman Dahlan mengingatkan ahli tidak mengamalkan budaya samseng untuk tegur pemimpin

Penggunaan bahasa kesat untuk menegur pucuk pimpinan parti bukan budaya dalam UMNO.

Ahli Majlis Tertinggi UMNO, Datuk Abdul Rahman Dahlan berkata parti orang Melayu itu mengamalkan budaya dan nilai yang tinggi yang menjadi tunjang kepada kelangsungannya selama ini.

“Itu (teguran menggunakan bahasa kasar) bukan budaya UMNO. Itu budaya samseng atau budaya yang asing daripada UMNO,” katanya ketika merasmikan mesyuarat Perwakilan UMNO Bahagian Langkawi pada Sabtu.

Beliau mengulas tindakan seorang perwakilan Wanita UMNO Langkawi yang menggunakan bahasa kesat semasa mengkritik Presiden UMNO Datuk Seri Najib Razak.

Abdul Rahman yang juga Menteri Kesejahteraan Bandar, Perumahan dan Kerajaan Tempatan berkata UMNO tidak pernah menghalang anggotanya mengkritik kepimpinan parti bagi memastikan kekukuhan parti tetap terpelihara namun perlu menggunakan bahasa sesuai.

Katanya, kerisauan dan kegelisahan yang dialami anggota UMNO masa kini berhubung polemik politik semasa tidak seharusnya mendesak mereka melangkaui batasan sehingga boleh memporak-perandakan parti.

Abdul Rahman berkata, mereka perlu berfikir secara rasional dan tidak mudah mempercayai tohmahan yang dibuat oleh pihak-pihak tertentu yang cuba mengambil kesempatan.

Katanya, isu-isu yang dihadapi sekarang mengambil masa untuk diselesaikan dan meminta setiap anggota UMNO agar tidak gelojoh untuk mendapat jawapan ke atas semua isu itu secepat mungkin.
-BERNAMA

Comments


Recent Posts Widget



Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Followers