Penentang Low Yat 2 seperti ‘cacing kepanasan’- Ridhuan Tee

Penentang Low Yat 2 seperti ‘cacing kepanasan’- Ridhuan Tee
Dia menyokong usaha kerajaan itu bagi mengelak pengguna Melayu menjadi
mangsa penipuan di samping memecah monopoli peniaga bukan Melayu.

Pendakwa bebas, Prof Dr Mohd Ridhuan Tee Abdullah menyokong usaha kerajaan menubuhkan pusat jualan barangan telekomunikasi atau Low Yat 2 bagi memecah monopoli bukan Melayu.

Katanya, cadangan kerajaan itu mampu mengelak pengguna Melayu terus menjadi mangsa kepada penipuan yang banyak dilaporkan berlaku sebelum ini.

Pada masa sama, dia membidas pihak-pihak tertentu yang seperti ‘cacing kepanasan’ apabila cadangan penubuhan pusat jualan itu atau Low Yat 2 dibangkitkan oleh Menteri Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob.

“Mereka seperti cacing kepanasan mempertikaikan projek ini sebagai perkauman. Bila hak mereka tergugat, maka dituduh kita rasis. Begitu juga bila kita mahu membela hak kita. Mereka betul, kita salah. Nampak sangat hipokrit,” katanya menerusi rencana di Sinar Harian.

Ridhuan Tee juga mempersoalkan perbuatan peniaga bukan Islam di Plaza Low Yat yang menggantung kalimah suci seperti Allah, Muhammad dan ayat-ayat al-Quran dalam bentuk bingkai dan poster bagi menarik pelanggan Islam.

“Apabila disemak dengan SSM (Suruhanjaya Syarikat Malaysia), tuan punya kedai bukan Melayu, begitu juga pekerjanya. Jadi alasan apa kalimah suci ini digunakan,” katanya.
Katanya, tindakan ‘desperado’ itu jelas menunjukkan perniagaan terjejas akibat insiden pergaduhan baru-baru ini apabila umat Islam memboikot.

“Kita memohon kepada ultra kiasu supaya belajar erti ikhlas dalam bisnes. Fikirkanlah soal kepentingan negara dan keharmonian masyarakat.

“Kita tidak mahu lagi mendengar penipuan demi penipuan berlaku. Sebelum ini kita telah disajikan dengan ikan patin diberi makan babi, bihun kotor, kaki katak dalam mi dan macam-macam lagi kes yang telah dibuktikan,” katanya.

Ridhuan Tee juga membangkitkan persoalan adakah sistem pendidikan berasaskan kaum menjadi punca permasalahan seperti itu berlaku.

“Akibat tidak bergaul sejak kecil, persepsi negatif antara satu sama lain meningkat. Kenapa perangai bukan Melayu yang bercanpur dengan Melayu berbeza dengan mereka yang langsung tidak bergaul,” soalnya.

Comments


Recent Posts Widget



Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Followers