Najib nasihat jemaah haji jangan baca berita tidak berfaedah

Najib nasihat jemaah haji jangan baca berita tidak berfaedah
Perdana Menteri juga nasihatkan supaya jemaah haji
tidak berbual kosong sepanjang berada di Tanah Suci Mekah.

Jemaah haji di negara ini dinasihatkan agar tidak berbual kosong atau melayari berita tidak berfaedah sepanjang mengerjakan ibadat haji di tanah suci Mekah.

Nasihat itu diberikan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak.
“Sebaliknya penuhi masa itu dengan perbanyakan segala amalan wajib seperti berzikir, membaca al-Quran, berdoa dan bermunajat kepada Allah. Kita perlu menjadi tetamu Allah dengan menunjukkan teladan dan amalan yang baik di sana nanti.

“Setiap kali saya mengadap Raja Arab Saudi dulu dan kini, beliau selalu sebut jemaah haji dari Malaysia sangat baik. Ini menunjukkan pengiktirafan yang tinggi kepada kita kerana kita menghormati undang-undang mereka dan kita menunjukkan adab yang baik,” katanya.

Beliau berkata demikian berucap pada majlis mengucapkan selamat jalan kepada jemaah haji Malaysia ke Baitullahilharam Musim Haji 1436H/2015 di Kompleks Haji Kelana Jaya, dekat Petaling Jaya, pada Isnin.

Turut hadir, isteri Perdana Menteri, Datin Seri Rosmah Mansor; Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Mohd Jamil Khir Baharom; Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Dr. Asyraf Wajdi Dusuki dan Pengerusi Lembaga Tabung Haji, Datuk Seri Abdul Azeez Abdul Rahim.

Seramai 270 jemaah haji yang terpilih itu menaiki penerbangan keenam kira-kira jam 12.30 tengah hari ini (Isnin) dan dijangka tiba di Lapangan Terbang Antarabangsa Madinah pada jam 9.15 malam waktu Malaysia.

Penerbangan terus dari Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) ke Madiinah ini menggunakan pesawat MH8004.

Menurut Najib, setiap kali berjumpa dengan jemaah haji, beliau sering mengingatkan mereka bahawa kerajaan menerusi Tabung Haji memberi subsidi yang besar kepada setiap daripada rakyat negara ini yang hendak mengerjakan ibadat haji.

“Kita memberi subsidi sebanyak RM7,290 tiap seorang bakal jemaah haji. Kerajaan lakukan ini kerana hendak membantu semua jemaah haji dapat menjalankan ibadat haji dengan sempurna,” Ujarnya.

Comments


Recent Posts Widget



Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Followers