Peminat SantaCon bersenang-senang dalam suit yang merah

NEW YORK - Ia adalah satu Perjumpaan, ia adalah sebuah parti, ia adalah cermin mata: SantaCon datang ke bandar - sebenarnya, hampir 300 bandar-bandar dan bandar-bandar di seluruh dunia.

Mungkin anda telah melihat mereka di kawasan kejiranan anda: berpuluh-puluh, kadang-kadang beratus-ratus Santas ho, ho, ho-ing dalam dan di luar bar, berhenti lalu lintas dan menimbulkan untuk gambar. Berpesta sesuai merah, berjanggut putih telah berkumpul di Trafalgar Square di London dan Dataran Tiananmen di Beijing. Mereka telah berjalan merentasi Jambatan Brooklyn. Dan hujung minggu ini lalu di Los Angeles, mereka melawat kapal angkasa secara beramai-ramai di Pusat Sains California.

"Ia adalah keseronokan yang tidak bersalah," kata Tim Mambort, 27, yang telah mengambil bahagian dalam SantaCon di New York selama lima tahun dengan rakan-rakan dari kolej. "Anda akhirnya berdiri dalam 'Jingle Bells' nyanyian bar dengan orang yang anda hanya bertemu, semua berpakaian seperti Santa, atau berjalan dengan ratusan Santas ke Central Park, atau mengisi sebuah kereta bawah tanah keseluruhan dengan Santas."

Peminat SantaCon bersenang-senang dalam suit yang merah


Tetapi sama ada SantaCon nakal atau bagus bergantung kepada siapa anda bertanya.

Laman web untuk acara New York City, yang dirancang untuk 15 disember, kata SantaCon "tidak merangkak bar. Setiap kali yang anda memanggilnya, dongeng bujukan mati."

Tetapi hakikat adalah, kebanyakan SantaCons melibatkan berhenti di bar di sepanjang laluan yang ditetapkan, dan selama bertahun-tahun, telah ada laporan terpencil salah laku. Di New York, polis telah mengeluarkan saman bagi pelanggaran undang-undang kontena terbuka, dan beberapa bar enggan kemasukan kepada sesiapa sahaja yang berpakaian merah. Tahun lepas, penduduk Lower Manhattan mengadu muntah Santas mabuk dan membuang air kecil di jalan-jalan.

"Ada satu Santa berbaring di atas tanah, dan saya melihat bapa pergi dengan dengan dua anak-anak muda dan gadis kecil itu berkata, 'Ayah, apa yang salah dengan Santa?' "Kata ahli Komuniti Lembaga 1 Paul Hovitz, yang bimbang bahawa acara menggalakkan minum pesta minum-minum dan minum di bawah umur.

Ian Sibley, yang menganjurkan laman web SantaCon.info, mengakui bahawa "bayangan gelap seolah-olah menghantui acara itu. Jadi kita mengambil langkah tambahan menekankan tidak minum terlalu banyak dan mungkin menyokong sebab yang baik."

Sesungguhnya, SantaCons banyak memerlukan peserta untuk membawa derma untuk bank makanan atau Mainan untuk Tot, atau mengumpul wang untuk badan amal kanak-kanak atau tempat perlindungan haiwan tidak membunuh.

Sibley mula SantaCon.info lima tahun lalu dengan penyenaraian setengah lusin selepas "menghadapi perkara ini gila dengan semua orang-orang yang berpakaian seperti Santa" di Asheville, NC laman web kini menyenaraikan hampir 275 acara dalam 37 negara antara bulan November dan Januari. Sibley mengatakan SantaCons telah diadakan di setiap benua - dari Uganda ke Katmandu ke Sydney dan juga Antartika - tetapi dia tarikh peristiwa pertama tahun 1990-an di Copenhagen dan San Francisco. Beliau berkata, New York adalah salah satu yang terbesar, lukisan 20.000 Santas.

Anna Sandler, seorang ibu dari Maplewood, NJ, difikirkan kebanyakan peserta mengambil serius tanggapan bahawa SantaCon tidak harus menjejaskan imej Santa. Dua tahun lalu manakala menolak anak kecil dia dalam kereta dorong di Manhattan, Sandler dihadapi "tan Santas melintas jalan dan tidak mempunyai idea mengapa. Ia adalah tontonan yang paling hebat." Dia berhenti Santas beberapa untuk berbual dan kemudian pulang ke rumah dan melihat acara sehingga talian.

"Santas telah benar-benar dibelasah, tetapi juga benar-benar sopan," katanya. "Mereka pasti berikutan kepercayaan SantaCon menjadi super-menghormati."

Seperti lapisan zombi di Halloween, SantaCon adalah satu fenomena akar umbi, yang dianjurkan tempatan dan kebanyakannya melalui media digital, dari letupan laman web dan e-mel kepada Twitter dan Foursquare. SantaCon panjang mungkin membawa kepada fikiran Komik-Con, konvensyen budaya pop, tetapi terdapat industri tidak belakang SantaCon, walaupun pertumbuhan dalam jualan saman Santa Parti dipimpin City untuk memulakan pengiklanan pada SantaCon.info dalam 2011.

Nigel Parry menganjurkan SantaCon kelima tahunan dalam Lowertown, sebuah kejiranan artsy bersejarah di St Paul, Minn perhimpunan menarik 200 Santas tahun lepas dan diiringi oleh pancaragam yang membawa berpesta masuk dan keluar dari bar. Salah satu perhentian pertama diiktiraf sebagai acara "semua peringkat umur" di Cafe Anjing Hitam di mana ibu bapa boleh membawa anak-anak.

Tetapi paling SantaCons tekanan bahawa mereka tidak untuk anak-anak, dan Sibley mengatakan bahawa sebahagian daripada rayuan.

"Cuti cenderung untuk menjadi berorientasikan keluarga dan dewasa mendapat mencangkung," Sibley katanya. "Mereka bekerja keras sepanjang tahun dan keras tambahan sepanjang cuti. Jadi apabila anda mendapat pakaian seperti Santa, tekanan dunia sebenar diangkat. Anda mempunyai keakraban aneh kerana semua orang berpakaian seperti anda."

Comments


Recent Posts Widget



Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Followers