India sitar virtuouso Ravi Shankar meninggal dunia pada usia 92

NEW DELHI - Ravi Shankar, pemain alat musik sitar yang menjadi ikon dihisap muzik tahun 1960-an selepas hobnobbing dengan Beatles dan yang memperkenalkan ragas tradisional India untuk penonton Barat kerjaya yang lebih lapan dekad, telah meninggal dunia. Beliau adalah 92.

Pejabat perdana menteri mengesahkan kematiannya dan memanggilnya "khazanah negara."

Dilabel "Kelly muzik dunia" oleh George Harrison, Shankar telah membantu berjuta-juta jazz klasik, dan pencinta rock menemui tradisi berabad-abad lamanya muzik India.

Beliau juga mempelopori konsep manfaat rock dengan Konsert 1971 Bagi Bangladesh. Kepada generasi kemudian, beliau telah dikenali sebagai bapa estranged popular penyanyi Amerika Norah Jones.

India sitar virtuouso Ravi Shankar meninggal dunia pada usia 92

India sitar virtuouso Ravi Shankar meninggal dunia pada usia 92


Sebagai seawal tahun 1950-an, Shankar mula bekerjasama dengan dan mengajar beberapa greats muzik Barat, termasuk pemain biola Yehudi Menuhin dan jazz pemain Saksofon John Coltrane. Beliau memainkan diterima baik menunjukkan di dewan konsert di Eropah dan Amerika Syarikat, tetapi menghadapi perjuangan berterusan untuk merapatkan jurang muzik antara Barat dan Timur.

Menyifatkan lawatan Shankar pada awal tahun 1957, majalah Time berkata "penonton AS telah terbuka tetapi kadang-kadang hairan."

Hubungan rapat beliau dengan Harrison, membawa Beatles gitar, ditembak Shankar untuk kemasyhuran global pada 1960-an.

Harrison telah berkembang terpesona dengan sitar, berleher panjang, tali instrumen yang menggunakan labu yang bulat untuk kebuk bergema dan menyerupai seruling gergasi. Dia bermain instrumen, dengan penalaan Barat, pada lagu "Kayu Norway," tetapi tidak lama lagi dicari Shankar, sudah menjadi ikon muzik di India, untuk mengajar dia untuk bermain dengan betul.

Pasangan itu menghabiskan minggu bersama, bermula pelajaran di rumah Harrison di England dan kemudian berpindah ke rumah perahu di Kashmir dan kemudian ke California.

Mendapat keyakinan dengan instrumen yang kompleks, Harrison mencatatkan lagu inspirasi India "Dalam Anda Tanpa Anda" pada Beatles '<! P> <# 148> Sgt. Lada itu Lonely Hearts Club Band, "membantu mencetuskan fasa raga-rock muzik 60an dan lukisan perhatian meningkat kepada Shankar dan karyanya.

Populariti Shankar meletup, dan dia tidak lama lagi mendapati dirinya bermain di bil dengan beberapa pemuzik rock top era. Dia bermain satu set empat jam di Monterey Pop Festival dan hari pembukaan Woodstock.

Walaupun penonton untuk muzik beliau telah sangat berkembang, Shankar, serius, tradisionalis berdisiplin yang telah memainkan Carnegie Hall, chafed terhadap penggunaan dadah dan penderhakaan budaya dihisap.

"Saya terkejut apabila melihat orang yang berpakaian begitu flamboyantly. Mereka semua direjam. Bagi saya, ia adalah sebuah dunia baru," Shankar memberitahu Rolling Stone perayaan Monterey.

Walaupun beliau menikmati Otis Redding dan Mamas dan Papas pada perayaan, beliau telah terkejut apabila Jimi Hendrix menyalakan gitar beliau pada api.

"Itu adalah terlalu banyak untuk saya. Dalam budaya kami, kami mempunyai penghormatan itu bagi alat-alat muzik, mereka adalah seperti sebahagian daripada Tuhan," katanya.

Pada tahun 1971, digerakkan oleh nasib berjuta-juta pelarian yang melarikan diri ke India untuk melarikan diri dari perang di Bangladesh, Shankar mendekati Harrison untuk melihat apa yang mereka boleh lakukan untuk membantu.

Dalam apa Shankar kemudiannya digambarkan sebagai "salah satu pengalaman yang paling mengharukan dan sengit muzik abad," pasangan itu menganjurkan dua konsert manfaat di Madison Square Garden yang termasuk Eric Clapton, Bob Dylan dan Ringo Starr.

Konsert, yang melahirkan album dan filem, dibangkitkan berjuta-juta dolar untuk UNICEF dan inspirasi rock faedah lain, termasuk konsert 1985 Bantuan Live untuk mengumpul dana untuk melegakan kebuluran di Ethiopia dan Harapan 2010 Untuk Haiti Sekarang telethon.

Ravindra Shankar Chowdhury dilahirkan April 7, 1920, di bandar India Varanasi.

Pada usia 10 tahun, beliau berpindah ke Paris untuk menyertai rombongan dunia tarian terkenal Uday saudaranya. Sejak lapan tahun akan datang, Shankar mengembara dengan rombongan di seluruh Eropah, Amerika dan Asia, dan kemudian dikreditkan rendaman awal beliau dalam budaya asing dengan membuat dia seperti duta berkesan untuk muzik India.

Semasa satu lawatan, pemuzik terkenal Baba Allaudin Khan menyertai rombongan, mengambil Shankar bawah sayap-Nya dan akhirnya menjadi gurunya melalui 7 1/2 tahun kajian terpencil, ketat sitar yang.

"Khan memberitahu saya anda perlu meninggalkan segala-galanya dan melakukan satu perkara yang betul," Shankar memberitahu The Associated Press.

Dalam tahun 1950-an, Shankar mula mendapat kemasyhuran di seluruh India. Beliau telah memegang jawatan berpengaruh pengarah muzik untuk Radio Semua India di New Delhi dan menulis skor untuk beberapa filem popular. Beliau mula menulis komposisi untuk orkestra, mengadun klarinet dan lain-lain instrumen asing ke dalam muzik tradisional India.

Dan dia menjadi tutor de facto untuk orang Barat yang terpesona dengan tradisi muzik India.

Beliau memberi pengajaran kepada Coltrane, yang bernama Ravi anaknya dalam penghormatan Shankar, dan menjadi kawan rapat dengan Menuhin, rakaman terkenal "Barat Bertemu Timur" album dengan dia. Beliau juga bekerjasama dengan pemain seruling Jean Pierre Rampal, komposer Philip Kaca dan konduktor Andre Previn dan Zubin Mehta.

"Mana-mana pemain pada mana-mana suratcara dengan mana-mana telinga akan amat digerakkan oleh Ravi Shankar Jika anda suka muzik, ia akan menjadi mustahil tidak boleh," penyanyi David Crosby, yang band The Byrds telah diilhamkan oleh muzik Shankar itu, berkata dalam buku " Dawn Muzik India di Barat: Bhairavi ".

Kehidupan peribadi Shankar, bagaimanapun, adalah lebih kompleks.

Perkahwinan 1941 beliau kepada anak perempuan Baba Allaudin Khan, Annapurna Devi, berakhir dengan perceraian. Walaupun beliau mempunyai hubungan dekad-panjang dengan penari Kamala Shastri yang berakhir pada tahun 1981, dia mempunyai hubungan dengan beberapa wanita lain pada 1970-an.

Pada tahun 1979, beliau bapa Norah Jones dengan New York konsert penganjur Sue Jones, dan pada tahun 1981, Sukanya Rajan, yang dimainkan tanpura di konsert beliau, melahirkan Anoushka anak perempuannya.

Beliau meningkat estranged dari Sue Jones dalam tahun 80-an dan tidak melihat Norah untuk satu dekad, walaupun mereka kemudian ditubuhkan semula hubungan.

Beliau berkahwin dengan Rajan pada tahun 1989 dan dilatih Anoushka muda sebagai pewaris beliau pada sitar. Dalam tahun-tahun kebelakangan ini, bapa dan anak perempuan melawat dunia bersama-sama.

Apabila Jones ditembak kemasyhuran dan memenangi lima anugerah Grammy pada tahun 2003, Anoushka Shankar telah dicalonkan untuk Grammy sendiri.

Shankar, dirinya, telah memenangi tiga anugerah Grammy dan telah dicalonkan untuk Oscar bagi skor muzik untuk filem "Gandhi."

Walaupun kemasyhuran beliau, album dan banyak dekad pelancongan dunia, muzik Shankar itu kekal sebagai teka-teki kepada telinga banyak Barat.

Shankar geli hati selepas dia dan rakan sekerja Ustaz Ali Akbar Khan telah disambut dengan mengagumi tepukan apabila mereka membuka Konsert Bangladesh oleh twanging sitar mereka dan sarod selama satu minit dan setengah.

"Jika anda mahu penalaan kita begitu banyak, saya berharap anda akan menikmati bermain lagi," katanya kepada orang ramai keliru, dan kemudian dilancarkan ke dalam set.

Comments


Recent Posts Widget



Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Followers