Pas ingatkan Najib masih ada 41 hari

Pas ingatkan Najib masih ada 41 hari
Perdana Menteri pada Jun lalu berjanji untuk menyelesaikan masalah 1MDB dalam tempoh enam bulan.

Datuk Seri Najib Tun Razak masih mempunyai 41 hari sahaja lagi sebelum tempoh enam bulan yang dijanjikannya untuk menyelesaikan masalah 1Malaysia Development Berhad (1MDB) tamat.

Timbalan Presiden Pas, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man berkata, rakyat mengharapkan Perdana Menteri tidak menggunakan debat antara Tony Pua dan Arul Kanda untuk mengatakan masalah 1MDB telah selesai.

“Sebagai peringatan, ada 41 hari sahaja lagi sebelum tempoh enam bulan yang dijanjikan Najib untuk menyelesaikan masalah 1MDB akan tamat.

“Diharap Najib tidak menggunakan kemenangan debat ini sebagai penunaian janji bahawa masalah 1MDB telah selesai. Hakikatnya, masalah 1MDB tidak selesai di satu debat,” katanya menerusi kenyataan pada Selasa.

Jun lalu, Najib meminta rakyat memberi tempoh enam bulan kepadanya untuk menyelesaikan masalah 1MDB.

Tuan Ibrahim turut mengingatkan Barisan Nasional (BN) bahawa debat itu juga tidak akan membersihkan masalah 1MDB, kerosakan ekonomi dan Ringgit yang dibawa oleh syarikat itu.

“Kerana 1MDB, integriti Bank Negara Malaysia turut dipertikai. Siasatan 1MDB yang tergendala menyebabkan imej SPRM, polis dan Jabatan Peguam Negara terus kekal sebagai instituti berkuasa yang tidak bebas dan terkongkong.

“Ini menyebabkan runtuhnya sistem pengawasan dan keseimbangan (‘check and balance’) terhadap mereka yang diberi kuasa untuk memerintah negara,” katanya.

Tambahnya, orang yang melaporkan dan mempertikai mengenai 1MDB juga menghadapi masalah diburu oleh pihak berkuasa.

“Mereka yang menyebabkan 1MDB meninggalkan hutang berbilion untuk ditanggung kerajaan dan rakyat belum lagi disoalsiasat.

“Antaranya Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak, Jho Low, Nik Faisal Arif Kamil (Pengarah Urusan SRC International serta Datuk Suboh Md Yasin (Pengarah SRC International Sdn Bhd),” jelasnya.

Comments


Recent Posts Widget



Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Followers