Kenaikan harga barang dan perkhidmatan beri kesan psikologi

Kenaikan harga barang dan perkhidmatan beri kesan psikologi
Golongan pekerja semakin tertekan kerana tidak lagi mampu mengimbangi antara pendapatan dan perbelanjaan.

Kenaikan harga pelbagai barangan dan perkhidmatan yang semakin berleluasa sejak akhir-akhir ini boleh memberi kesan psikologi kepada golongan pekerja.

Presiden Majlis Rangkaian Kesatuan Sekerja Antarabangsa Malaysia (UNI MLC), Mohamed Shafie BP Mammal berkata, timbul kebimbangan dalam kalangan pekerja apabila pendapatan yang diterima tidak lagi mampu menampung perbelanjaan harian.

Katanya, masalah sosial sudah pasti berlaku tetapi paling dibimbangi berlakunya masalah psikologi apabila rakyat semakin tertekan.

“Ini menjadi masalah sosial sekarang ini. Kalau seseorang ibubapa itu tidak boleh tanggung lagi, anak sekolah dan sebagainya..Ini menjadi macam masalah sosial.

“Sedangkan perubahan gaji itu tidak berlaku, pendapatan sama..ini membebankan pekerja-pekerja sekarang ini. Ibu bapa saya rasa dah tak larat lagi nak bagi duit lebih kepada anak untuk pengurusan sendiri kerana semuanya naik,” katanya kepada FMT.

Shafie diminta mengulas Kenaikan tambang komuter yang mula berkuatkuasa Disember ini.
Dia berkata, kenaikan-kenaikan itu juga tidak dapat dibantah oleh orang ramai kerana ia telah diluluskan oleh kerajaan.

“Nak bantah pun benda ini bukan boleh bantah. Sudah diluluskan oleh kerajaan. Kebimbangan kita sekarang ini takut pekerja-pekerja sekarang ini tak dapat imbangkan. Ini juga bukan masalah sosial tetapi masalah psikologi akan timbul.

“Pekerja menjadi makin tertekan. Apa pilihan yang ada pada mereka sekarang ini? Sekarang pilihannya lepas ini apa nak naik lagi?,” katanya sambil menegaskan pelaksanaan GST menjadi pencetus kepada pelbagai kenaikan itu.

Comments


Recent Posts Widget



Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Followers