Debat 1MDB: Pendirian Khairy berbeza

Debat 1MDB: Pendirian Khairy berbeza
Debat itu hanya mampu memberi pencerahan kepada rakyat tetapi tidak sepenting berbanding keputusan siasatan PAC.

Ketua Pemuda UMNO, Khairy Jamaluddin mengambil pendirian berbeza berbanding menteri kabinet lain yang menyokong debat terbuka diadakan antara Tony Pua dan Arul Kanda.

Sebaliknya, Menteri Belia dan Sukan itu percaya debat antara Pengarah Kumpulan Eksekutif 1MDB, Arul Kanda Kandasamy dan Ahli Parlimen Petaling Jaya Utara, Tony Pua tidak akan selesaikan masalah.

Katanya, debat itu hanya akan memberi pencerahan kepada rakyat mengenai masalah dan situasi semasa yang berlaku terhadap syarikat pelaburan strategik 1MDB itu.

“Debat ini mungkin boleh beri pencerahan kepada orang awam, tetapi debat tidak boleh selesaikan kes 1MDB. Debat ini lebih kepada penerangan kepada umum,” katanya sewaktu ditemui pemberita di Lobi Parlimen pada Selasa.

Mengulas lanjut, Ahli Parlimen Rembau itu tetap optimis bahawa siasatan dan keputusan Jawatankuasa Kira-Kira Wang Negara (PAC) terhadap syarikat itu lebih penting dari debat tersebut.

“Terpulang kepada mereka, sekiranya mereka rasa itu (debat) cara yang terbaik, bagi saya yang penting adalah proses sisatan PAC,” ujarnya lagi.

Sebelum ini, beberapa anggota kabinet telah menyuarakan pandangan terhadap debat tersebut antaranya Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi yang membidas Tony Pua kerana berdolak-dalih dalam isu debat secara terbuka.

Selain, Ahli Majlis Tertinggi UMNO, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob turut menggesa agar Tony Pua tidak menjadi seorang yang pengecut sebaliknya menyahut cabaran Arul Kanda itu.

Comments


Recent Posts Widget



Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Followers