Agensi Keselamatan Sempadan ganti UPP mulai hari ini

Agensi Keselamatan Sempadan ganti UPP mulai hari ini
Ia bagi memperkukuh sempada daripada diceroboh oleh rakyat asing dan membanteras aktiviti penyeludupan.

Unit Pencegahan Penyeludupan (UPP) secara rasmi dinaik taraf menjadi Agensi Keselamatan Sempadan berkuatkuasa hari ini (Isnin).

Agensi berkenaan dianggotai tiga pasukan keselamatan dan penguatkuasaan iaitu Polis Diraja Malaysia, Jabatan Imigresen dan Jabatan Kastam Diraja Malaysia.

Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi berkata, langkah menaikkan taraf UPP itu bertujuan memperkukuhkan kawalan sempadan daripada diceroboh.

“Kita juga prihatin agar keselamatan di sempadan seperti yang tertera di akhbar, malah kami sedar memang banyak kawasan-kawasan sempadan yang dibolosi.

“Lebih daripada RM5 bilion barangan subsidi di seludup keluar, maka agensi ini adalah patut melakukan tugas secepat mungkin,” katanya semada sidang media selepas meghadiri Mesyuarat High Level Commitee (HLC) di Putra Perdana.

Mengulas lanjut, Zahid berkata, Jumlah 909 kakitangan UPP yang ada sekarang tidak mampu untuk membuat kawalan secara keseluruhan sempadan.

Oleh itu, katanya, kerajaan perlu mewujudkan satu agensi kerajaan untuk memastikan sempadan negara tidak mudah diceroboh.

Comments


Recent Posts Widget



Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Followers