Sivarasa mahu kaji kedudukan dalam SPRINT

Sivarasa mahu kaji kedudukan dalam SPRINT
Dia mahu mengkaji semula kedudukan dalam Lembaga Pengarah SPRINT kerana gagal menghalang kenaikan tol yang bertentangan dengan prinsipnya.

R Sivarasa berkata dia sedang mengkaji semula kedudukannya sebagai Ahli Lembaga Pengarah SPRINT kerana gagal menghalang kenaikkan tol.

Ahli Parlimen Subang dari PKR itu berkata, dia akan berbincang dengan Ahli Lembaga Pengarah Kumpulan Perangsang dan Menteri Besar Selangor, Mohamed Azmin Ali sebelum membuat sebarang keputusan.

Katanya, dia membuat keputusan itu kerana gagal menghalanga kenaikan tol yang merupakan keputusan dasar SPRINT tetapi bertentangan dengan pendiriannya.

“Bantahan kita (kerajaan Selangor) tidak dapat mengubah keputusan yang telah diambil oleh majoriti anggota Lembaga Pengarah dan Pengurusan SPRINT kerana Kumpulan Perangsang hanya pemegang saham minoriti yang memegang hanya 20 peratus daripada saham SPRINT sebagai pelaburan semasa pentadbiran kerajaan BN pada 1999.

“Pada masa itu Perangsang telah melabur kira-kira RM132 juta sebagai pelaburannya dengan SPRINT. Sejak 1999 hingga kini, tiada pulangan dividen yang telah dibayar kepada Perangsang. Tiada kenaikan tol dilaksanakan dari tahun 2001 hingga kenaikan yang baru dilaksanakan beberapa minggu lalu.

“Oleh sebab satu keputusan dasar yang penting telah dibuat yang saya pada dasarnya bertentangan. Saya sedang mengkaji semula kedudukan saya sebagai Ahli Lembaga Pengarah SPRINT. Saya akan berbincang dengan Ahli-ahli Lembaga Perangsang dan juga Menteri Besar Selangor sebelum saya membuat keputusan,” tulisnya di Facebook.

Biro Politik PKR itu berkata, dia dimaklumkan menerusi pembentangan SPRINT bahawa kerajaan Persekutuan telah hentikan bayaran tahunan kira-kira RM90 juta sebagai pampasan menurut perjanjian konsesi.

Katanya, oleh kerana tiada lagi bayaran dari kerajaan maka pengguna lebuh raya perlu membayaranya melalui tol yang lebih tinggi.

Comments


Recent Posts Widget



Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Followers