Elaun ADUN naik tapi caruman guru tak bayar

Elaun ADUN naik tapi caruman guru tak bayar
Kelantan naikkan elaun ADUN kepada RM8,00 sebulan tetapi pada masa sama tidak membayar potongan gaji dan caruman guru YIK membabitkan tunggakan berjumlah RM14.6 juta.

Kerajaan Kelantan dikecam kerana menaikkan elaun Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) sehingga RM8,000 sebulan tetapi dalam masa sama tidak membayar tunggakan kepada guru Yayasan Islam Kelantan (YIK).

Di media sosial dan blog, kepimpinan Menteri Besar Kelantan, Datuk Ahmad Yaakob dikritik hebat kerana membuat keputusan menaikkan elaun itu tetapi gagal menjelaskan pencaruman dan potongan gaji guru YIK.

Pengkritik juga berpendapat kenaikan elaun tidak sesuai ketika rakyat berhadapan tekanan hidup disebabkan kos sara hidup makin tinggi.

Kenaikan elaun ADUN itu diluluskan dalam Dewan Undangan Negeri (DUN) Kelantan pada Isnin.

Kenaikan wakil rakyat daripada RM4,600 kepada RM8,000 sebulan mula berkuat kuasa Januari tahun depan selepas pindaan terhadap Enakmen Saraan Anggota Pentadbiran dan Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) 1980.

Alasan kenaikan itu berikutan komitmen dan tanggungjawab semua ADUN terhadap rakyat bagi memastikan kebajikan dan keperluan mereka terjaga.

Dalam masa sama, Kerajaan Kelantan mengakui tidak membayar potongan gaji dan caruman guru YIK membabitkan tunggakan berjumlah RM14.6 juta.

Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan Insan, Pendidikan dan Pengajian Tinggi Datuk Dr Mohamed Fadzli Hassan berkata tunggakan tersebut berlaku sejak 2001 kerana beberapa faktor namun semakin meningkat bermula tahun lepas.

Beliau berkata, potongan gaji dan caruman itu sepatutnya dihantar ke beberapa agensi seperti Biro Angkasa, Bank Islam, Tabung Haji, Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) dan Koperasi Majlis Agama Islam Kelantan (Maik).

“Betul-betul manusia tak berakal. Kejam dan zalim. Tidak tahu nak mengutamakan apa yang utama. Dah setaraf dengan UMNO, ” tulis pemilik Facebook Abdullah Khan.

“Sekrg dah pakai kete mewah dan angkat umah berjuta2 mana cukup nak bayar semua tu hehehe nak amal Islam konon…lagi merosakkan Islam ada ler nauzubiLLAHiminzaalik bila TGNA dah meninggal melampau2 geng2 ustaz ni,” komen Sheikh Kadok.

“When it comes to money, lebai pun boleh terbang serban terselak jubah lah,” tulis Naz Nazira.

“Pemimpin politik nak menang dan ada kuasa hanya nak mengenyangkan mereka sahaja..rakyat menanggung kesusahan selamanya,” komen Roslan Mansor.

Comments


Recent Posts Widget



Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Followers