Menteri cadang debat 1MDB Jumaat ini

Menteri cadang debat 1MDB Jumaat ini
Debat yang melibatkan antara Tony Pua dan Arul Kanda Kandasamu itu dicadang diadakan jam 9 hingga 10 malam dan tidak melibatkan penonton.

Datuk Seri Dr Salleh Said Keruak mencadangkan sesi debat antara Ahli Parlimen Petaling Jaya Utara, Tony Pua dan Presiden 1Malaysia Development Berhad (1MDB), Arul Kanda Kandasamy disiarkan secara langsung pada Jumaat ini.

Menteri Komunikasi dan Multimedia itu berkata, debat terbuka itu akan menerusi saluran RTM pada jam 9 hingga 10 malam.

“Pihak RTM akan menghubungi kedua-dua pihak mengenai syor ini dan pihak RTM akan menyediakan moderator serta kita harap kedua-dua pihak akan bersetuju termasuklah format perbahasan yang akan diadakan.

“Saya berpendapat perkara ini perlu disegerakan kerana ia telah menjadi bualan masyarakat dan debat ini perlu diadakan secara profesional, berfakta, dalam suasana kondusif dimana kita memberi peluang kepada kedua-dua pihak mengutarakan pendapat masing-masing,” katanya.

Beliau berkata demikian pada sidang media selepas merasmikan Seminar Antarabangsa Linguistik dan Pembudayaan Bahasa Melayu ke-9 di Universiti Putra Malaysia pada Selasa.

Salleh berkata, debat itu akan diadakan di Studio 1 RTM dan tidak akan melibatkan sebarang penonton kerana mahu suasana lebih kondusif.

“Pada pendapat kita perbahasan tidak semestinya ‘live audiens’. Kita boleh tengok secara langsung. It’s live. Bukannya dirakam. Tidak ada edit,” jelasnya.

Beliau turut ditanya adakah sesi debat ini akan menjejaskan siasatan yang dijalankan oleh Jawatankuasa Kira-Kira Wang Negara (PAC) terhadap 1MDB.

“Kita akan perlu satu panduan. Ada maklumat yang dibincang dalam PAC belum lagi boleh dihebahkan kepada umum kerana PAC ditubuh dibawah parlimen dan mereka kena buat laporan kepada Parlimen. Tetapi ada maklumat yang umum yang tidak salah diperbahaskan,” ujarnya.

Comments


Recent Posts Widget



Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Followers