Bersih 4.0 bertentangan dengan agama Islam – Bekas Mufti Johor

Bersih 4.0 bertentangan dengan agama Islam – Bekas Mufti Johor
Sebarang bentuk demonstrasi tidak akan menyelesaikan
masalah, sebaliknya mengeruhkan lagi keadaan.

Demonstrasi dan tunjuk perasaan jalanan anjuran Bersih 4.0 hujung minggu ini bertentangan dengan ajaran Islam.

Bekas Mufti Johor, Datuk Noh Gadut berkata, agama Islam tidak mengajar umatnya bertindak sedemikian kerana tindakan itu tidak menyelesaikan masalah.

Sebaliknya mengundang malapetaka baru kepada negara.

“Ia boleh membawa masalah baru dan boleh mengeruhkan lagi masalah yang sedia ada, perbuatan ini (Bersih 4.0) mengundang keburukan, huru-hara, malapetaka pada diri, keluarga dan negara.

“Bersih ini memudarat agama, agama tak suruh buat begitu, agama tak suruh fitnah. Kalau ditakdirkan berlaku pertempuran dengan pihak berkuasa dan mati, ini dilarang oleh Islam, haram hukumnya.

“Ia boleh memudaratkan kepada harta, berlaku kerosakan motorsikal, perniagaan akhirnya akan memudaratkan ekonomi negara,” katanya ketika dihubungi FMT.

Katanya, langkah terbaik menyelesaikan masalah ketidakpuasan hati kepada pemerintah ialah dengan melakukan mesyuarat atau bermuzakarah kerana itu merupakan platform terbaik.

“Islam sediakan platform untuk mengemukakan pandangan dan rasa tidak puas hati dengan melakukan muzakarah dan perbincangan,” katanya.

Sehubungan itu, beliau menyeru rakyat negara ini supaya berfikiran matang dalam membuat keputusan dan tidak mudah terpengaruh dengan dakyah untuk melakukan kejahatan.

“Jangan terpengaruh dengan dakyah dan ajakkan orang lain, kita ada akal boleh memilih yang mana baik dan yang mana jahat, kita boleh pilih yang mana betul dan yang mana salah.

“Jangan libatkan diri dengan (Bersih) dan hampir pun tak boleh bimbang akan merosakan diri. Kalau berlaku ini bermakna seseorang itu tidak ada imam atau imamnya kurang,” katanya.

Comments


Recent Posts Widget



Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Followers