Kenyataan Timbalan Menteri Pendidikan bercanggah dengan kerajaan – Mahdzir

Kenyataan Timbalan Menteri Pendidikan bercanggah dengan kerajaan – Mahdzir
Kerajaan menegaskan melarang sebarang penyertaan dari mahasiswa
atau mana-mana IPT untuk menyertai himpunan haram termasuk Bersih 4.0

Kerajaan mengulangi ketegasan melarang sebarang penyertaan dari mahasiswa atau mana-mana Institusi Pengajian Tinggi (IPT) untuk menyertai perhimpunan Bersih 4.0.

Reaksi itu dibuat Menteri Pendidikan Datuk Seri Mahdzir Khalid terhadap kenyataan timbalannya, Chong Sin Woon yang memberi kebenaran kepada mereka untuk berbuat demikian.

“Kalau betullah itu statementnya, dia bercanggah dengan keputusan kerajaan.

“Kerajaan jelas melarang sebarang penyertaan dari mahasiswa atau mana-mana institusi pengajian kepada sebarang perhimpunan haram,” katanya ketika dihubungi Free Malaysia Today pada Jumaat.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas kenyataan Choong yang mengatakan mahasiswa bebas untuk menyertai protes kerana sekatan di bawah Akta Universiti dan Kolej Universiti 1971 telah dimansuhkan.

Mahdzir menambah, Menteri Pengajian Tinggi Datuk Seri Idris Jusoh juga telah menyatakan mana-mana pelajar atau pensyarah di IPT yang menyertai himpunan haram termasuk Bersih 4.0 boleh dikenakan tindakan.

“Datuk Seri Idris Jusoh dah sebut tidak boleh mana-mana pelajar atau pensyarah di institusi pengajian tinggi turut serta mana-mana perhimpunan haram termasuk Bersih, malah boleh dikenakan tindakan sebab telah ada arahan,” katanya.

Comments


Recent Posts Widget



Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Followers