RM2.6 bilion cubaan heret Malaysia ke kancah perang IS?

RM2.6 bilion cubaan heret Malaysia ke kancah perang IS?
Fenomena yang sama telah ditunjukkan menerusi tangkapan polis
terhadap rakyat negara ini untuk ke negara tersebut bagi
menyertai IS dan telahpun ada usaha untuk mengebom negara ini.

Adakah Pengakuan Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi bahawa beliau telah pergi berjumpa dengan salah seorang ahli keluarga diraja Arab Saudi yang menderma RM2.6 bilion kepada Datuk Seri Najib Tun Razak adalah bukti jelas cubaan UMNO untuk mengheret Malaysia ke dalam kancah peperangan dengan militan negara Islam (IS)?

Keluarga Diraja Arab Saudi memang menjadi sasaran IS kerana dituduh mengkhianati Islam berikutan hubungan rapatnya dengan Barat dan IS hendak menggantikannya dengan pemerintahan di bawah kuasa seorang khalifah.

Putera Mohamed menggesa negaranya lebih berwaspada, meningkatkan persediaan dan keperluan bagi menghadapi serangan IS selanjutnya.

Reuters melaporkan beliau berkata demikian selepas serangan IS khamis lalu ke atas sebuah masjid anggota keselamatan yang mengorbankan 15 orang.

Serangan Mei lalu ke atas sebuah masjid Syiah mengorbankan 25 orang terbunuh, selain beberapa lagi insiden tembakan dan pengeboman.

Insiden itu membuktikan gesaan pemimpin IS, Abu Bakar al-Baghdadi tahun lalu supaya penduduk Arab menyerang sendiri penduduk Syiah, sasaran kerajaan dan warga Barat di negara itu berbanding pergi ke Syria atau Iraq untuk menyertai IS.

Fenomena yang sama telah ditunjukkan menerusi tangkapan polis terhadap rakyat negara ini untuk ke negara tersebut bagi menyertai IS dan telahpun ada usaha untuk mengebom negara ini.

Sebelum ini, Malaysia juga telah mengisytiharkan Syiah adalah sesat dan diharamkan di Malaysia.
Najib Razak adalah Perdana Menteri yang juga Presiden UMNO. Apa-apa yang dilakukannya adalah mempertaruhkan seluruh rakyat dan negara ini. Derma tersebut kononnya adalah untuk membantu Malaysia menentang IS.

Dalam satu tuntutan saman yang dikemukakan terhadapnya, Najib secara terbuka menyatakan bahawa RM2.6 bilion itu adalah sumbangan derma daripada dermawan Timur Tengah yang tidak dinamakan.

Sudah tentu derma tersebut bukan diterimanya bagi pihak kerajaan atau rakyat Malaysia kerana bukan sahaja tidak diserahkan malah, tidak diberitahupun kepada kerajaan dan rakyat Malaysia.

Persoalannya adakah benar derma tersebut untuk `membantu’ Malaysia menentang IS atau sebagai `upah’ untuk membantu mereka menentang IS? Dua perkara yang sama sekali berbeza.

Orang yang waras tahu bahawa jika bukan kerana kedudukannya sebagai Perdana Menteri tidak ada orang yang akan mendermanya sebanyak RM2.6 bilion. Apakah tujuan sebenarnya derma tersebut?

Najib dan UMNO sedang mempertaruhkan rakyat dan negara ini serta meletakkannya dalam kedudukan yang amat merbahaya demi kepentingan peribadinya dengan mengheret kemelut, permusuhan dan peperangan di Timur Tengah ke dalam negara ini.

Amatlah ditakuti jika Najib mengheret negara ini ke arah peperangan secara terbuka dengan IS sepertimana negara-negara Timur Tengah.

Oleh yang demikian, bagi mententeramkan kerisauan rakyat, polis dan Zahid mesti menjelaskan siapakah keluarga Arab yang ditemuinya itu.

Bukankah tugas polis untuk menjaga ketenteraman awam rakyat negara ini?
Penasihat dan perunding bebas, Abdul Hamid Yeop Zainuddin

Di atas kepercayaan kebebasan bersuara tanpa wasangka, FMT cuba untuk berkongsi pandangan dengan pihak ketiga. Artikel yang disiarkan ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak mempunyai kaitan dengan FMT.

Comments


Recent Posts Widget



Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Followers